Euroopan uusien autojen myynti jatkoi toipumista pohjilta lokakuussa
Lähde: ACEA
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi lokakuussa 12 %. Tämä oli kolmas kuukausi, kun markkina kasvoi, joskin vertailuluvut ovat varsin matalat. Isojen automaiden luvut olivat kaikki kasvun puolella: Italia (15 %), Ranska (6 %), Saksa (17 %) ja Espanja (12 %). Pohjoismaissa Suomi kuitenkin laski (-6 %), kun taas Ruotsissa (12 %) ja Norjassa (9 %) nähtiin kasvua. ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.
Viimeisen 12 kuukauden jaksolla Euroopan uusien autojen myyntikehitys on edelleen negatiivinen, -10 % lokakuuhun mennessä tai absoluuttisesti 11 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinalla onkin vielä matkaa esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuiseen myyntimäärään.
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille rajoittaa kuitenkin Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa H2’22 aikana (ja sen jälkeen, kunnes korvaavaa tuotantoa on saatu hankittua) jolloin Nokian Renkaat tulee priorisoimaan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa laskee. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis lähitulevaisuudessa todennäköisesti enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta hieman alle 70 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
