Euroopan uusien autojen myynti laski 20 % helmikuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski helmikuussa 20 % 0,85 miljoonaan autoon. Helmikuun heikkoa kehitystä selitti järjestön mukaan katsauskauden aikana kiristyneet liikkumisrajoitukset ja kysyntää painanut yleinen epävarmuus. ACEA:n mukaan helmikuun myyntimäärät olivat heikompia sitten vuoden 2013, mikä kuvastaa kokonaiskuvan haasteellisuutta. Keski- ja Etelä-Euroopan isoista markkinoista Italian (-12 %) kehitys oli suhteellisesti loivinta, kun taas Pohjois-Euroopassa Ruotsi (+5 %) ja Norja (+3 %) erottuivat jälleen joukosta erisuuntaisen kehityksensä vuoksi. Suomessa (-1 %) uusien autojen myynti pysyi sen sijaan vakaana.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Näin ollen ACEA:n tilastoissa ei ole mukana Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa, ja olemmekin kommentoineet Venäjän helmikuun kehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti jatkoi alamäessä ja laski 27 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä helmikuuhun päättyneellä jaksolla oli 11,5 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden, kuten Saksan ja Ranskan kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Taustalla on ollut se, että jo ennen pandemiaa Eurooppa kärsi hidastuneesta talouskasvusta, epävarmoista näkymistä ja kuluttajaluottamuksen heikentymisestä. Vaikka automarkkinaan odotetaankin tänä vuonna kohtuullista elpymistä, tulee takamatka väistämättä jäämään pitkäksi suhteessa vuosien 2016-2018 hyvään menekkiin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myyntimix on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat muodostavat yksittäisistä alueista yhtiölle tärkeimmän markkinan. Uusien autojen myynti vaikuttaa Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti Pohjoismaissa uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta olennaiseen autokantaan ja toimii renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta eräänlaisena syöttöfunktiona. Uusien myynti voidaan mielestämme nähdä myös eräänlaisena yleistalouden mittarina taloudellisesta toimeliaisuudesta ja kuluttajaluottamuksen tilasta antamia osviittoja heijastellen.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nämä alueet ovat etenkin tulevien vuosien kasvun kannalta oleellisia, sillä Keski-Euroopan markkina on absoluuttisesti suuri ja sen sisällä alueellisissa markkinaosuuksissa on arviomme mukaan kasvunvaraa. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2020 liikevaihdosta 70 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 453,9 | 1 522,3 |
kasvu-% | −17,13 % | 10,67 % | 4,71 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 306,7 | 347,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,09 % | 22,81 % |
EPS (oik.) | 1,00 | 1,73 | 1,96 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 15,42 % | 16,52 % |
P/E (oik.) | 28,91 | 5,25 | 4,63 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,78 | 2,38 |