Euroopan uusien autojen myynti laski 20 % huhtikuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski huhtikuussa 20 % 0,8 miljoonaan autoon. Huhtikuu oli suunnaltaan yllätyksetön, Euroopan automarkkinan kymmenes peräjälkeinen laskujakso ja samalla pandemiavuotta lukuun ottamatta mittaushistorian heikoin kuukausi. Laskun taustalla olleet syyt liittyivät totuttuun tapaan komponenttien globaaliin allokaatiotilanteeseen ja siten autovalmistajien kohtaamiin toimituskykyongelmiin, jotka ovat Venäjän helmikuun lopussa käynnistämän hyökkäyssodan myötä syventyneet. Isojen automaiden huhtikuut olivat toistensa kaltaisia, sillä niin Italiassa (-33 %), Ranskassa (-23 %), Saksassa (-22 %) kuin Espanjassakin (-12 %) myyntimäärät laskivat reippaasti. Pohjoismaissa vastaavasti Ruotsin (+0 %) menekki pysyi vakaana, kun taas Suomessa (-27 %) ja Norjassa (-26 %) volyymit putosivat oleellisesti.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilaistoissa ei ole mukana Nokian Renkaille historiallisesti tärkeää Venäjän markkinaa. Olemme kommentoineet Venäjän automarkkinan huhtikuun kehitystä aikaisemmin täällä.
Viimeisen 12 kuukauden jaksolla Euroopan uusien autojen myynti laski 12 % 11,2 miljoonaan autoon. Euroopan automarkkina ja sen sisällä erityisesti merkittävän kokoisten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – viimeiset vuodet ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään oleellisesti vaikuttanut pandemiatilanne on jo pitkälti hellittänyt, aiheuttavat globaaleissa toimitusketjuissa olevat ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan pahentamat (ts. useilla autovalmistajilla tuotantoa Venäjällä ja Venäjä myös elektroniikkateollisuudessa tarvittavien raaka-aineiden tärkeä tuottaja) ongelmat ikäviä tarjontapuolelle osuvia sekä todellisilta kokoluokiltaan / kestoiltaan vaikeasti arvioitavissa olevia haasteita. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille tulee kuitenkin merkittävästi rajoittamaan Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa tulevalla talvisesongilla (ja sen jälkeen, kunnes korvaavaa tuotantoa on saatu hankittua) jolloin Nokian Renkaat tulee todennäköisesti priorisoimaan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa tulee laskemaan. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis lähitulevaisuudessa todennäköisesti enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta hieman alle 70 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 714,2 | 1 424,6 | 1 704,5 |
kasvu-% | 30,49 % | −16,89 % | 19,65 % |
EBIT (oik.) | 324,9 | 162,7 | 274,5 |
EBIT-% (oik.) | 18,95 % | 11,42 % | 16,10 % |
EPS (oik.) | 1,84 | 0,91 | 1,54 |
Osinko | 0,55 | 0,55 | 0,60 |
Osinko % | 1,65 % | 6,06 % | 6,61 % |
P/E (oik.) | 18,14 | 9,94 | 5,90 |
EV/EBITDA | 10,52 | 4,48 | 3,43 |