Euroopan uusien autojen myynti laski 26 % tammikuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti notkahti tammikuussa 26 % 0,84 miljoonaan autoon. Tammikuussa uusien autojen kiihdyttäneeseen myynnin laskuun vaikuttivat järjestön mukaan sekä voimassa olleet liikkumisrajoitteet että vertailukautta vähäisemmät kaupankäyntipäivät. Euroopan sisällä lähes kaikkien alueiden myynnit laskivat kaksinumeroista vauhtia. Isoista markkina-alueista Ranska (-6 %) oli suhteellisesti vakain, kun taas pienemmistä alueista Ruotsi (+23 %) ja Norja (+8 %) erottuivat joukosta etumerkkiensä vuoksi. ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Näin ollen ACEA:n tilastoissa ei ole mukana Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa, ja olemmekin kommentoineet Venäjän tammikuun kehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti jatkoi odotetusti kuihtumistaan ja laski 26 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä tammikuuhun päättyneellä jaksolla oli 11,7 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden, kuten Saksan ja Ranskan kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Taustalla on ollut se, että jo ennen pandemiaa Eurooppa kärsi hidastuneesta talouskasvusta, epävarmoista näkymistä ja kuluttajaluottamuksen heikentymisestä. Vuosi 2020 olikin ACEA:n laskentahistorian heikoin. Vaikka automarkkinaan odotetaankin tänä vuonna kohtuullista elpymistä, tulee takamatka väistämättä jäämään pitkäksi suhteessa vuosien 2016-2018 hyvään menekkiin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myyntimix on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat muodostavat yksittäisistä alueista yhtiölle tärkeimmän markkinan. Uusien autojen myynti vaikuttaa Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti Pohjoismaissa uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta olennaiseen autokantaan ja toimii renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta eräänlaisena syöttöfunktiona. Uusien autojen myynti voidaan mielestämme nähdä myös eräänlaisena yleistalouden mittarina sen taloudellista toimeliaisuutta ja kuluttajaluottamuksen tilaa heijastellen.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nämä alueet ovat etenkin yhtiön tulevien vuosien kasvun kannalta oleellisia Keski-Euroopan absoluuttisesti suuren markkinan ja alueellisissa markkinaosuuksissa olevien kasvunvarojen myötä. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2020 liikevaihdosta 70 %. Nokian Renkaat julkisti viime viikolla Q4-tuloksensa ja tuorein yhtiöraporttimme on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 453,9 | 1 522,3 |
kasvu-% | −17,13 % | 10,67 % | 4,71 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 306,7 | 347,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,09 % | 22,81 % |
EPS (oik.) | 1,00 | 1,73 | 1,96 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 15,56 % | 16,67 % |
P/E (oik.) | 28,91 | 5,21 | 4,59 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,75 | 2,36 |