Fiskars: Kurssinousu ja ennusteiden lasku ovat huono yhdistelmä
Fiskarsin Q1-raportti ylitti liikevaihdon osalta ennusteemme, mutta kannattavuus oli pettymys. Maaliskuussa tehdyn edellisen päivityksemme jälkeen Fiskarsin osakekurssi on noussut noin 30 %, mutta lähivuosien tulosennusteemme ovat laskeneet noin 10 %. Tämä on osakkeen arvostuksen kannalta huono yhdistelmä, minkä takia laskemme suosituksemme takaisin vähennä-tasolle (aik. lisää). Tarkistamme tavoitehintamme 10,0 euroon (aik. 9,0 euroa).
Koronavirus alkoi jo näkyä Q1-luvuissa
Yhtiön mukaan vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta sujuivat vertailukautta paremmin, mutta Covid-19 -pandemia alkoi vaikuttaa liiketoimintaan asteittain ensin Aasiassa ja leviten kaikille yhtiön keskeisille markkinoille maaliskuun aikana. Q1-liikevaihto laski 5 % ja oli 256 MEUR (Inderes ennuste 246 MEUR). Liikevaihdon lasku johtui haasteista premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioihin tarjoavassa Vita-segmentissä (-15 %). Yhtiön päämarkkinoilla kuluttajaluottamus on heikentynyt ja monet kivijalkamyymälät ovat sulkeneet väliaikaisesti ovensa. Fiskarsin asiakaskunnasta varsinkin perinteiset tavaratalot ovat joutuneet kovaan paineeseen pandemian vuoksi, mikä on vaikuttanut myös Fiskarsiin negatiivisesti. Oikaistu liikevoitto laski 32 % ja oli 15,4 MEUR (Inderes ennuste 19,6 MEUR). Tulos laski Vita-segmentissä myyntivolyymien pienentymisen seurauksena. Terra-segmentissä tulos laski markkinointikulujen kasvun ja tuotejakauman muutoksen vaikutuksesta. Crea-segmentissä tulos kasvoi johtuen pääasiassa volyymien kasvusta ja suotuisasta tuotejakaumasta.
Yhtiö ei odotetusti antanut ohjeistusta vuodelle 2020, mutta heikompaa on luvassa
Fiskars perui 19.3. ohjeistuksensa, sillä yhtiö arvioi Covid-19-pandemian vaikuttavan negatiivisesti kuluttajakysyntään sen päämarkkinoilla ja yhtiön mukaan on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Q1-raportti ei antanut aihetta muuttaa lähivuosien liikevaihtoennusteitamme. Vuoden 2020 liikevaihtoennusteemme on 1019 MEUR, mikä tarkoittaa 7 %:n laskua vuodesta 2019. Yhtiön mukaan pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla. Yhtiö sulki maaliskuun lopussa kaikki myymälänsä Suomessa ja myymälöitä sekä tehtaita on suljettu myös muissa maissa. Yhtiö ei arviomme mukaan pysty sopeuttamaan riittävän nopeasti omaa kulutasoaan rajusti heikkenevään myyntiin, ja tämän vuoden tulos tulee olemaan todella heikko. Laskimme 2020 oikaistua liikevoittoennustettamme 10 %:lla 59 MEUR:oon (2019: 78 MEUR), mikä tarkoittaa 5,8 %:n oikaistua EBIT-marginaalia (2019: 7,1 %). Sen lisäksi, että yhtiö kamppailee nyt pandemian heikentämässä toimintaympäristössä, se vie samalla läpi uudelleenjärjestelyohjelmia, jotka aiheuttavat yhteensä 50 MEUR:n kertaluonteiset kulut välillä 2020-2021. Vaikka ohjelmien tarkoitus on tuoda vuotuiset 37 MEUR:n kustannussäästöt niiden valmistumisen jälkeen, vaatii seuraavan kahden vuoden heikon tuloskunnon katsominen sijoittajilta rautaisia hermoja.
Viime viikkojen kurssinousu ja ennusteiden lasku ovat nostaneet arvostuksen jo haastavalle tasolle
Fiskarsin kertaeristä oikaistut P/E-luvut vuosille 2020 ja 2021 ovat ennusteillamme 18x ja 13x, jotka ovat 2-10 % verrokkiryhmän alapuolella. Lähivuosien tuloskuntoa painaa kuitenkin merkittävät noin 50 MEUR:n kertaluonteiset uudelleenjärjestelykulut, joten raportoiduista tuloksista lasketut P/E-luvut ovat korkeat 40x ja 21x. Jatkuvista kertaluonteisia kuluja aiheuttavista uudelleenjärjestelyohjelmista on tullut Fiskarsille viimeisen 10 vuoden aikana huono toistuva tapa, joten pelkästään oikaistujen tulosten katsominen ei mielestämme Fiskarsin tapauksessa kannata. Kohtalaista tulosta kriisissäkin tekevän vahvan brändiyhtiön matala tasepohjainen arvostus (P/B 1,2x) ja lähivuosien ennusteidemme mukaiset noin 5 %:n osinkotuotot rajaavat osakkeen suurinta laskuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 019,2 | 1 082,9 |
kasvu-% | −2,51 % | −6,54 % | 6,25 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 59,1 | 80,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 5,79 % | 7,38 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,58 | 0,78 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,91 % | 3,14 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 29,85 | 21,92 |
EV/EBITDA | 8,94 | 16,13 | 14,25 |