Fiskars laaja raportti: Tulos rakenteellisella kasvutrendillä
Fiskars on mielestämme saanut valmiiksi pitkän muutoksensa puhtaaksi kuluttajatuoteyhtiöksi ja sen kannattavuus on jo nyt rakenteellisesti historiallisia tasoja parempi. Uskomme nykyisen strategian tukevan kasvua ja kannattavuuden parantumista 2024-25, mutta tämä vuosi jää ohjeistuksen mukaisesti viime vuotta heikommaksi. Näemme tuotto-odotuksen kohtuullisen hyvänä ja toistamme lisää-suosituksen sekä 18,0 euron tavoitehinnan. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Fiskarsilla on laaja brändivalikoima kuluttajatuotteita ja lähes globaali maantieteellinen peitto
Fiskars on laajan ja arvostetun brändisalkun omaava kuluttajatuoteyhtiö, jonka tuotteet keskittyvät kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Nykymuotoinen Fiskars on muodostunut sen historiallisen pääbrändin, Fiskarsin, lisäksi usean yrityskaupan myötä, jotka ovat vieneet yhtiön uusille maantieteellisille alueille ja tuotekategorioihin. Konsernin brändiportfolioon kuuluvia brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Royal Copenhagen, Gerber, Wedgwood ja Waterford. Fiskars on globaali toimija, joskin pääpaino liikevaihdosta (~85 %) tulee USA:sta ja Euroopasta. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja sillä on toimintoja yli 30 maassa.
Yhtiön tulostaso on mielestämme parantunut rakenteellisesti viime vuosina ja potentiaalia parempaan on yhä
Fiskars on viimeisen 15 vuoden aikana tehnyt muutoksen jokseenkin sekavasta holdingyhtiöstä selkeäksi kuluttajatuotekokonaisuudeksi. Uskomme, että yhtiö on jo tällä hetkellä rakenteellisesti paremmassa tuloskunnossa kuin ennen koronapandemiaa. Tätä kuvaa esim. tälle vuodelle varsin vaikeassa markkinatilanteessa ennustamamme 135 MEUR:n oikaistu liikevoitto, kun ennen koronaa taso oli keskimäärin vajaat 100 MEUR. Yhtiö on myös nykyisen johdon kaudella eli viimeisen kahden vuoden aikana suuntautunut selvästi selkeämmin kasvuun, mutta pyrkii samaan aikaan parantamaan kannattavuutta edelleen. Näemmekin nykyisen johdon toimet ja strategian hyvinä, ja uskomme niiden avulla Fiskarsin pystyvän parantamaan tulostaan tulevina vuosina ja tekemään jo 2024 uuden ennätystuloksen. Emme kuitenkaan usko yhtiön saavuttavan tavoittelemaansa 15 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia vuonna 2025.
Fiskars ohjeistaa vertailukelpoisen liikevoiton laskevan hieman viime vuodesta
Fiskars ohjeistaa tämän vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman alle vuoden 2022 tason (151 MEUR). Jos tämän oletetaan tarkoittavan esim. 0-10 %:n laskua, edellyttäisi se noin 135-150 MEUR:n tulosta (Inderes: 135 MEUR). Fiskars ei ohjeista liikevaihtoa, mutta kertoi olettavansa sen laskevan tänä vuonna, kun asiakkaat jatkavat varastojen purkua, kuluttajakysyntä on heikompaa ja myös heikentynyt USD iskee raportoituihin lukuihin. Osittain jo viime vuoden ja myös tämän vuoden lukuja vielä alkuvuoden osalta painaa korona-ajan vahvasta kysynnästä palautuminen, joka näkyy etenkin Terra-segmentissä. Teimme tässä raportissa vain kosmeettisia ennustemuutoksia, jotka nostivat osakekohtaisia tulosennusteita 1-2 %.
Näemme edelleen positiivisen muutostarinan Fiskarsissa, joka tarjoaa kohtuullisen tuotto-odotuksen
Uskomme, että yhtiön nykyjohdon vuonna 2021 käynnistämä strategia tulee 2024-25 tukemaan liikevaihdon kasvua ja kannattavuuden parantumista ennätystasoille. Tulospohjainen arvostus (EV/EBIT: 11x ja oikaistu P/E: 14x) vuodelle 2023 on hyväksyttävien kertoimien yläpäässä, mutta tuloskasvu 2024 alkaen ja noin 5 % osinkotuotto nostaa mielestämme osakkeen tuotto-odotuksen riittävälle tasolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 187,1 | 1 260,2 |
kasvu-% | −0,47 % | −4,91 % | 6,16 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 135,4 | 157,3 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 11,41 % | 12,48 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 1,20 | 1,43 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,54 % | 4,65 % |
P/E (oik.) | 10,83 | 14,69 | 12,31 |
EV/EBITDA | 8,08 | 8,51 | 7,11 |