Fiskars palauttaa ohjeistuksen vuodelle 2020 myönteisen Q3-kehityksen jälkeen
Fiskars tiedotti tänään aamulla, että yhtiö palauttaa ohjeistuksensa vuodelle 2020. Yhtiö perui 19.3. vuoden 2020 näkymänsä Covid-19 -pandemian vaikutusten takia. Alkuvuosi oli tulosraporttien perusteella yhtiölle kuitenkin kohtalaisen vahva ja H1:llä vertailukelpoinen EBITA oli 13 % edellisvuoden vastaavan jakson yläpuolella (H1’20: 47,6 MEUR). Fiskars palauttaa nyt näkymänsä vuodelle 2020 ja odottaa konsernin vertailukelpoisen EBITA:n kasvavan vuodesta 2019 (2019: 90,6 MEUR). Tämän taustalla on myönteinen kehitys Q3:lla, joka antoi yhtiölle luottamuksen palauttaa ohjeistus koko vuoden osalta. Meidän ennusteemme vuoden 2020 EBITA:lle oli ennen aamun ohjeistuksen palauttamista 95 MEUR, mikä tarkoittaa 5 %:n kasvua edellisvuodesta. Vaikka olimme valmiiksi ennusteessamme hieman vertailukauden yläpuolella, koemme sekä Q3:n että koko vuoden 2020 tulosennusteessamme olevan lievää nousupainetta tiedotteen jälkeen.
Aamun tiedotteen mukaan yhtiön kehitys on ollut haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta myönteistä Q3:lla, erityisesti sen loppua kohden. Hyvät sääolosuhteet sekä lisääntynyt jakelu ovat kasvattaneet puutarha- ja kastelutuotteiden myyntiä. Myös saksien ja askartelutuotteiden myynti kasvoi. Yhtiö on omien sanojensa mukaan tehnyt nopeita ja määrätietoisia toimia, joiden myötä asiakkaita on voitu palvella hyvin, vaikka jotain tehtaita ja myymälöitä on jouduttu vuoden aikana pitämään väliaikaisesti suljettuna. Yhtiö on haastavan toimintaympäristön takia tehnyt myös väliaikaisia säästöjä, jotka ovat tukeneet kannattavuutta.
Yhtiön mukaan loppuvuoteen liittyy yhä merkittävää epävarmuutta ja pandemia on edelleen riski koko vuoden kehitykselle. Fiskarsille tyypillisesti Q4 on sesonkiluonteisesti tärkein ja erityisesti Vita-liiketoiminnalle (tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioissa), jolla on viime vuosina ollut konsernin eri liiketoiminnoista kaikista haastavinta. Pandemia voi vaikuttaa toimintaympäristöön yhä monella tapaa esim. liikkumisen rajoitusten, myymälöiden sulkemisten ja kuluttajaluottamuksen muutoksen kautta. Erityisesti Q4:n juhlasesongin myynnin toteutumisella on suuri vaikutus loppuvuoden tuloskehitykseen.
Vaikka Fiskars kommentoi sanallisesti Q3:n sujuneen myönteisesti, ei yhtiö antanut vielä ennakkotietoja Q3:n avainluvuista. Näitä ja tarkempia kommentteja ohjeistuksen palauttamisen taustalla olevista syistä joudutaan käynnissä olevan hiljaisen jakson takia odottamaan siihen asti, kunnes yhtiö julkistaa Q3-osavuosikatsauksensa (30.10.2020).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 085,1 | 1 120,5 |
kasvu-% | −2,51 % | −0,49 % | 3,26 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 77,3 | 85,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 7,13 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,71 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,85 % | 3,08 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 24,56 | 20,91 |
EV/EBITDA | 8,94 | 13,35 | 13,67 |