Fiskars Q1: Koronavirus alkoi näkyä jo luvuissa, ja vaikutus tulee olemaan voimakkaampi Q2:lla
Fiskars julkisti tänään aamulla Q1-raportin, joka ylitti odotuksemme liikevaihdon osalta, mutta kannattavuus jäi odotustemme alapuolelle. Yhtiön mukaan vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta sujuivat vertailukautta paremmin, mutta Covid-19 -pandemia alkoi vaikuttaa liiketoimintaan asteittain ensin Aasiassa ja leviten kaikille yhtiön keskeisille markkinoille maaliskuun aikana.
Liikevaihto laski Q1:llä 5 % ja oli 256 MEUR. Meidän ennusteemme oli 246 MEUR. Liikevaihdon lasku johtui pääasiassa haasteista premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioihin tarjoavassa Vita-segmentissä (-15 %), jossa Covid-19-pandemia vaikutti liiketoimintaan Q1:n loppua kohden. Kuluttajaluottamus on heikentynyt yhtiön päämarkkinoilla ja monet kivijalkamyymälät ovat sulkeneet väliaikaisesti ovensa. Fiskarsin asiakaskunnasta varsinkin perinteiset tavarataloketjut ovat joutuneet kovan paineen alle pandemian vuoksi. Yhtiön mukaan puutarha- ja työkalukanavissa monet myymälät ovat olleet avoinna ja pandemian vaikutus on ollut vähäisempi. Fiskarsin puutarha-, kastelu- ja ulkoilukategorioihin tuotteita tarjoavassa Terra-segmentissä Q1-liikevaihto kasvoi 1,4 %. Ruuanlaitto-, askartelu- ja saksikategorioihin tuotteita tarjoavassa Crea-segmentissä liikevaihto kasvoi 7,8 %.
Oikaistu liikevoitto laski 27 % ja oli 18,9 MEUR (EBIT 6,0 %). Meidän ennusteemme oli 19,6 MEUR (EBIT 8,0 %). Tulos laski Vita-segmentissä myyntivolyymien pienentymisen seurauksena. Terra-segmentissä tulos laski markkinointikulujen kasvun ja tuotejakauman muutoksen vaikutuksesta. Crea-segmentissä tulos kasvoi johtuen pääasiassa volyymien kasvusta ja suotuisasta tuotejakaumasta. Fiskars kirjasi Q1:lle yhteensä 7,0 MEUR kertaluonteisia kuluja uudelleenjärjestelyohjelmaan liittyen, minkä takia raportoitu liikevoitto laski selvästi oikaistua liikevoittoa enemmän ja oli 8,4 MEUR (Q1’19: 16,9 MEUR). Tästä johtuen raportoitu EPS (0,06 euroa) jäi puoleen odottamastamme 0,12 eurosta
Yhtiö ei odotetusti antanut tarkennettua ohjeistusta vuodelle 2020. Fiskars perui 19.3.2020 aiemman ohjeistuksensa, sillä yhtiö arvioi Covid-19-pandemian vaikuttavan negatiivisesti kuluttajakysyntään sen päämarkkinoilla ja yhtiön mukaan on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiö pyrkii täsmentämään näkymiä vuodelle 2020 sitten, kun vaikutuksia voidaan luotettavammin arvioida. Meidän ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q1-raporttia oli 1014 MEUR (-7 %) ja vertailukelpoiselle EBITA:lle 81,3 MEUR (2019: 90,6 MEUR). Näemme Q1-raportin perusteella kannattavuusennusteissamme olevaan painetta alaspäin. Yhtiön mukaan pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 014,0 | 1 079,0 |
kasvu-% | −2,51 % | −7,01 % | 6,41 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 66,1 | 85,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 6,52 % | 7,92 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,65 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,83 % | 3,05 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 27,16 | 21,01 |
EV/EBITDA | 8,94 | 15,25 | 13,81 |