Fiskars Q2 torstaina: Heikko markkina painaa odotettua pidempään
Fiskars antoi pari viikkoa sitten tulosvaroituksen, jota kommentoimme tuoreeltaan täällä. Olemme päivittäneet ennusteemme, joihin tuloksen osalta tuli 2-6 %:n tiputus vuosille 2023-25. Odotamme Q2-tuloksen olevan suhteellisen heikko, mutta kustannussäästöjen tukevan loppuvuotta. Näemme Fiskarsissa edelleen kohtuullisen tuotto-odotuksen lähivuosille ja toistamme lisää suosituksen ja 17,5 euron tavoitehinnan.
Odotuksia heikompi markkina johti tulosvaroitukseen, joka ei kuitenkaan ollut iso yllätys
Yhtiö laski odotuksensa koko vuoden vertailukelpoisesta tuloksesta 120-130 MEUR:n tasoon, kun se aiemmin odotti hieman viime vuotta alempaa tulosta (2022: 151 MEUR). Meidän ennusteemme oli ennen varoitusta 134 MEUR ja olemme nyt laskeneet sen 126 MEUR:oon eli noin 6 %. Vuosien 2024-25 tulosennusteemme laskivat 2-3 %. Fiskars kertoo laskeneen ohjeistuksen syyksi markkinatilanteen säilymisen heikkona, joka on vaikuttanut myös vähittäiskaupan varastojen pysymiseen odotettua korkeammalla. Tämä tulee yhtiön mukaan heijastumaan loppuvuoden kysyntään aiemmin odotettua enemmän.
Odotamme selvästi vertailukautta heikompaa Q2-tulosta, vaikka vertailuluvut helpottuvat
Fiskarsin vertailuluvut helpottuvat selvästi Q2:lla, mutta uskomme heikkona jatkuneen kuluttajakysynnän painaneen edelleen Fiskarsin liikevaihdon noin 10 %:n laskuun vertailukauteen nähden. Fiskars on kommentoinut etenkin USA:n kysynnän jatkuneen vaisuna, jota se oli jo Q4’22:lla ja Q1’23:lla. Q1:n tapaan odotamme suurimman laskun tulevan Terra-divisioonassa, jolla on kausiluonteisesti iso paino alkuvuonna. Odotamme oikaistun liikevoiton laskevan noin 26 MEUR:oon (Q2’22: 36 MEUR). Divisioonatasolla odotamme kaikkien divisioonien jäävän viime vuoden tuloksesta, mutta Terran eniten. Liikevoittomarginaalin osalta tämä tarkoittaa konsernille noin 2,5 %-yksikön tiputusta, joka tulee negatiivisesta vipuvaikutuksesta liikevaihdon laskiessa. Bruttokatteen odotamme sen sijaan parantuneen. Kustannussäästötoimet näkyvät kuitenkin selvemmin vasta vuoden toisella puoliskolla ja kausiluonteisuuden lisäksi tukevat tuloksen parantumista Q3:lla ja Q4:llä verrattuna Q2:n tasoon.
Yhtiön tulostaso on mielestämme parantunut rakenteellisesti viime vuosina ja potentiaalia parempaan on yhä
Fiskars on viimeisen 15 vuoden aikana tehnyt muutoksen jokseenkin sekavasta holdingyhtiöstä selkeäksi kuluttajatuotekokonaisuudeksi. Uskomme, että yhtiö on rakenteellisesti paremmassa tuloskunnossa kuin ennen koronapandemiaa. Tätä kuvaa esim. tälle vuodelle varsin vaikeassa markkinatilanteessa ennustamamme 126 MEUR:n oikaistu liikevoitto, kun ennen koronaa taso oli keskimäärin vajaat 100 MEUR. Yhtiö on myös nykyisen johdon kaudella eli viimeisen 2-3 vuoden aikana suuntautunut selvästi selkeämmin kasvuun, mutta pyrkii samaan aikaan parantamaan kannattavuutta edelleen. Näemmekin nykyisen johdon toimet ja strategian hyvinä, joiden avulla uskomme Fiskarsin pystyvän parantamaan tulostaan tulevina vuosina.
Näemme edelleen positiivisen muutostarinan Fiskarsissa, joka tarjoaa kohtuullisen tuotto-odotuksen
Uskomme, että yhtiön nykyjohdon vuonna 2021 käynnistämä strategia tulee vuosina 2024-25 tukemaan liikevaihdon kasvua ja kannattavuuden parantumista ennätystasoille. Tulospohjainen arvostus (EV/EBIT: 12x ja oikaistu P/E: 14x) vuodelle 2023 on hyväksyttävien kertoimien ylälaidassa, mutta tuloskasvu vuodesta 2024 eteenpäin ja noin 5 % osinkotuotto nostavat mielestämme osakkeen tuotto-odotuksen riittävälle tasolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 164,5 | 1 241,0 |
kasvu-% | −0,47 % | −6,73 % | 6,57 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 134,4 | 155,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 11,54 % | 12,50 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 1,19 | 1,41 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,66 % | 4,78 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 14,46 | 12,17 |
EV/EBITDA | 8,08 | 8,21 | 7,00 |