Fiskars: Tulosvaroitus tuli lopulta, mutta ensi vuoden näkymät ovat oleellisemmat
Fiskars antoi keskiviikkoillalla tulosvaroituksen ja odottaa nyt tämän vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan noin 150 MEUR, kun se aiemmin ohjeisti liikevoiton kasvavan viime vuoden 154 MEUR:sta. Fiskars oli 9 kuukauden jälkeen 1 MEUR viime vuotta jäljessä ja olemme pitäneet tulosvaroituksen mahdollisuutta esillä alkukesästä asti, joten kovin suuri yllätys ohjeistuksen muutos ei ollut. Uusi ohjeistus on kuitenkin noin 4 % ennusteemme alapuolella. Mielestämme osakkeen arvon kannalta ensi vuoden näkymät ja tulostaso ovat oleellisempi asia kuin mikä tämän vuoden tulos tarkalleen on. Toki uutinen on silti lievästi negatiivinen Fiskarsille.
Yhtiö joutui lopulta laskemaan ohjeistustaan
Fiskars ohjeisti alkuvuodesta asti oikaistun liikevoittonsa paranevan viime vuoden 154 MEUR:n huipputasolta, vaikka markkinaympäristö on ohjeistuksen antamisen jälkeen muuttunut huomattavasti sekä kysynnän että kulujen suhteen. Olemme pitäneet ohjeistusta suhteellisen haastavana ja ennusteemme on ollut alkukesästä asti viime vuoden tason tuntumassa, joten ohjeistuksen laskua ei voi pitää yllätyksenä. Uskoimme kuitenkin yhtiön saavuttavan aiemman ohjeistuksensa ja ennustimme 156 MEUR:n oikaistua liikevoittoa vuodelle 2022. Fiskarsin mukaan eilinen tulosvaroitus johtuu odotettua heikommasta kysynnästä. Uusi ohjeistus on siis noin 4 % ennusteemme alapuolella. Q4-tuloksen osalta uusi ohjeistus tarkoittaa noin 29 MEUR:n oikaistua liikevoittoa verrattuna viime vuoden 32 MEUR:oon ja ennusteeseemme 35 MEUR.
Ensi vuoden näkymä ja tulostaso oleellisempi asia
Ensi vuodelle olemme ennustaneet 140 MEUR:n oikaistua liikevoittoa eli laskua myös tämän vuoden uuteen ohjeistukseen nähden. Oikaistu liikevoitto on kuitenkin ennusteellamme 2023 edelleen selvästi korkeampi kuin vuosina 2016-20 keskimäärin (noin 100 MEUR). Fiskarsin sijoitustarinan ja osakkeen arvon kannalta onkin oleellista mille tasolle tulos ensi vuonna asettuu, kun koronan aiheuttama kysyntätuki on ohi ja kuluttajakysyntä heikentynyt. Uskomme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti parantunut koronaa edeltäviltä tasoilta ja nykyisen strategian mukaisilla toimilla sillä on myös mahdollisuus luoda jatkossa liikevaihdon ja tuloksen pysyvää kasvua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 299,7 | 1 288,3 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,62 % | −0,88 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 156,2 | 140,4 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,02 % | 10,90 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,54 | 1,24 |
Osinko | 0,76 | 0,82 | 0,82 |
Osinko % | 3,30 % | 4,77 % | 4,77 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,15 | 13,87 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,39 | 7,32 |