Fiskars vetäytyy Venäjältä
Fiskars tiedotti maanantaina luopuvansa kaikesta liiketoiminnastaan Venäjällä. Yhtiö työllisti yhteensä noin 70 henkilöä Moskovassa ja Pietarin alueella. Toiminnan osuus oli noin prosentti konsernin liikevaihdosta, eikä päätös aiheuta tarvetta ennustemuutoksille. Tuotteiden viennin Venäjälle yhtiö lopettikin jo aiemmin.
Kuluttajakäytöksen kehitys arveluttaa
Venäjän hyökättyä Ukrainaan epävarmuudet kuluttajakäytöksen ja kuluttajien ostovoimaan liittyen on kasvanut, mikä voi arviomme mukaan vaikuttaa negatiivisesti Fiskarsin kysyntään etenkin Euroopassa. Yhtiön globaalisti laaja jalansija rajoittaa kuitenkin riippuvuutta yksittäisistä markkina-alueista. Strategiakaudella 2021-2025 Yhdysvallat ja Kiina ovatkin yhtiön kasvutavoitteiden keskiössä.
Vuoden 2022 ohjeistus edellyttää paranevaa vertailukelpoista liikevoittoa
Fiskars ohjeistaa vuoden 2022 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan edellisvuodesta (2021: 154,2 MEUR). Yhtiö mainitsi kuitenkin ohjeistuksen yhteydessä nykyiset globaalien toimitusketjujen haasteet sekä raaka-aineiden ja energian hinnan nousun riskeinä kuluvan vuoden taloudelliselle kehitykselle. Tilanne on yhtiön tulosraportin jälkeen muuttunut haastavammaksi raaka-aineiden ja energian hinnan osalta, mutta yhtiön hyvä hinnoitteluvoima lieventää arviomme mukaan niiden vaikutusta kannattavuuteen. Kuluvan vuoden oikaistu liikevoittoennusteemme on 157 MEUR, mikä on linjassa ohjeistuksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,3 | 1 278,9 | 1 329,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 1,96 % | 3,99 % |
EBIT (oik.) | 154,3 | 156,8 | 167,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,30 % | 12,26 % | 12,57 % |
EPS (oik.) | 1,20 | 1,53 | 1,59 |
Osinko | 0,76 | 0,95 | 1,05 |
Osinko % | 3,30 % | 5,52 % | 6,10 % |
P/E (oik.) | 19,10 | 11,22 | 10,81 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,06 | 6,32 |