Fiskarsilta uusi tehostusohjelma ja raportointirakenteen muutos
Fiskars kertoi tänään aamulla yhdistävänsä Terra ja Crea liiketoiminta-alueet yhdeksi Fiskars-nimiseksi liiketoiminta-alueeksi. Tällä tavoitellaan 25 MEUR:n vuotuisia säästöjä ja se aiheuttaa 6 MEUR kertaluonteiset kulut. Vastaava muutos tehdään myös Fiskarsin segmenttiraportointiin Q4’23 alkaen. Fiskarsin tuloskehitys on ollut heidän tavoitteitansa heikompaa ja siten kustannussäästöjen hakeminen on luonnollinen toimenpide. Toisaalta uskomme yhtiön jatkavan kasvupanostuksia eli kustannussäästöt eivät näy suoraan vastaavana tulosparannuksena. Säästöt tukevat mielestämme ensi vuodelle odottamaamme tulos/marginaaliparannusta.
Terran ja Crean yhdistäminen on suhteellisen looginen liike
Fiskarsilla on aiemmin ollut kolme pääsegmenttiä Terra, Crea ja Vita. Fiskars kertoi nyt yhdistävänsä Terran ja Crean uudeksi Fiskars-segmentiksi, Vita-segmentin jatkaessa entisellään. Tämä on monessa suhteessa mielestämme loogista: Terran ja Crean pääbrändi on Fiskars (Terrassa myös Gerber-brändi on merkittävä), niiden jakelulogiikka on samanlainen eli Fiskars myy pääosin isoille vähittäiskaupoille ja lisäksi Crea on ollut liikevaihdoltaan suhteellisen pieni (14 % vuonna 2022) verrattuna Terraan ja Vitaan. Vitassa taas on useampia brändejä ja vahva paino suoralla kuluttajamyynnillä. Fiskars kertoo hakevansa tehokkuutta etenkin hankintaketjuorganisaatioon muutoksella ja vähentävän 400 työpaikkaa. Muutoksen yhteydessä Terran johtaja Charlene Zappa jättää johtoryhmän ja uudelle Fiskars-liiketoiminta-alueelle nimetään myöhemmin johtaja.
Tavoitteena 25 MEUR:n kulusäästöt, aiempi 30 MEUR ohjelma vielä kesken
Fiskars tavoittelee näillä muutoksilla 25 MEUR:n kulusäästöjä, joista suurin osa toteutuisi 2024 aikana ja se aiheuttaa 6 MEUR:n kertakulut, jotka kirjataan Q4’23. Lisäksi Fiskarsilla on käynnissä tammikuussa 2023 ilmoitettu 30 MEUR:n säästöohjelma, joka vaikuttaa H2’23 alkaen. Näin ollen etenkin alkuvuoteen 2024 pitäisi vertailukauteen nähden saada erittäin merkittävät kustannussäästöt. 55 MEUR:n kokonaissäästöt tarkoittaisivat noin 5 %-yksikköä esim. liikevoittomarginaalissa. Emme kuitenkaan usko näiden kulusäästöjen näkyvän täysimääräisesti tuloksessa, sillä yhtiö jatkaa myös kasvupanostuksia. Fiskarsin taloudellinen tavoite on melko haastava (15 % oik. liikevoittomarginaali vs. 11 % 2023e), joten toimia tuloksen parantamiseen tarvitaankin etenkin kiinteiden kulujen puolella.
Fiskars ei kommentoinut tulosnäkymiä eli ohjeistus on ennallaan
Fiskars ei kommentoinut tämän aamun tiedotteessa tulosnäkymiään eli ohjeistus tälle vuodelle on ennallaan (vertailukelpoinen liikevoitto 120-130 MEUR). Emme näe kulusäästöjen suoraan tarkoittavan, että yhtiön tulosnäkymä tälle vuodelle olisi heikentynyt ja ottaen huomioon hyvin tarkka ohjeistus, siitä pitäisikin kertoa pian, jos näin olisi. Kuten mainitsimme yllä, yhtiön pitää lisätä tehokkuuttaan, mikäli se aikoo päästä lähivuosina edes lähelle marginaalitavoitettaan. Meidän ennusteessamme on jo lähes 2 %-yksikön marginaaliparannus vuodelle 2024, jota nämä toimet tukevat. Emme siten näe välitöntä tarvetta ennustemuutoksille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 120,1 | 1 179,7 |
kasvu-% | −0,47 % | −10,28 % | 5,32 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 122,6 | 149,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 10,95 % | 12,68 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 1,03 | 1,31 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,66 % | 4,78 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 16,74 | 13,13 |
EV/EBITDA | 8,08 | 9,32 | 7,26 |