Fiskarsin ohjeistuksen laskussa ei dramatiikkaa
Fiskars antoi keskiviikkona negatiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö odottaa nyt vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2023 olevan 120–130 MEUR, kun aiemmin yhtiö odotti vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman alle vuoden 2022 tason (2022: 151 MEUR). Tulosvaroitus ei ollut meille valtava yllätys, sillä ohjeistuksen saavuttaminen olisi vaatinut loppuvuoden aikana kääntyvää tulostrendiä, joka puolestaan olisi edellyttänyt markkinatilanteen lievää elpymistä. Odotimme oikaistun liikevoiton laskevan hieman yli 10 %:lla 134 MEUR:oon ja suhteessa tähän ennusteissamme on laskuvaraa varsin maltilliset 3–10 %. Tulemme päivittämään ennusteemme Q2-tulosennakon yhteydessä. Fiskars julkistaa Q2-tuloksensa 20.7.
Markkinatilanne ei osoita elpymisen merkkejä loppuvuodesta
Tulosvaroituksen syiksi yhtiö totesi markkinan jatkumisen heikkona, eikä se tällä hetkellä näe selkeitä merkkejä markkinan elpymisestä H2:n aikana kuluttajaluottamuksen ollessa edelleen hyvin alhainen. Lisäksi jälleenmyyjäasiakkaiden korkeat varastotasot tulevat vaikuttamaan H2:n liikevaihtoon aiempia odotuksia enemmän. Nämä tekijät ovat linjassa muiden yhtiöiden vastaavien kommenttien kanssa ja onkin selvää, että nykyiset vastatuulet johtuvat puhtaasti markkinasta, eivätkä yhtiöstä itsestään.
Fiskars kertoi tiedotteessa myös, että sen alkuvuodesta lanseerattu 30 MEUR:n säästöohjelma etenee suunnitellusti ja säästöistä noin puolet realisoituu H2:n aikana. Lisäksi yhtiö korostaa edelleen tarkkaa kustannusten hallintaa, mutta jatkaa kuitenkin samalla investointeja strategisiin kasvutekijöihin.
Emme näe tulosvaroituksessa suurempaa draamaa
Kokonaisuutena emme pidä tulosvaroitusta dramaattisena. Näkemyksemme Fiskarsin houkuttelevuudesta sijoituskohteena on nojannut etenkin oletukseen siitä, että yhtiön tuloskunto on nykyisen johdon alaisuudessa tehnyt selvän tasokorjauksen historiallisesta vajaan 100 MEUR:n liikevoittotasosta. Vaikeassa markkinatilanteessa tehty 120–130 MEUR:n tulos on edelleen hyvin linjassa aiemman näkemyksemme kanssa, vaikka vauhtia haetaankin hieman odotuksiamme syvemmältä heikon markkinan takia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 164,5 | 1 241,0 |
kasvu-% | −0,47 % | −6,73 % | 6,57 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 134,4 | 155,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 11,54 % | 12,50 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 1,19 | 1,41 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,66 % | 4,78 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 14,46 | 12,17 |
EV/EBITDA | 8,08 | 8,21 | 7,00 |