Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään
Yhtiö: Fiskars
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 18.60 EUR
Kurssi: 19.22 EUR
Kurssi hetkellä: 21.3.2019 - 5:59

Fiskars tiedotti keskiviikkona, että yksi yhtiön kuudesta kansainvälisestä pääbrändistä (Wedgwood) suunnittelee tuotantokapasiteetin leikkaamista ja enintään 145 työpaikan vähentämistä koskevia yt-neuvotteluja Englannissa. Fiskars toteaa tiedotteessaan, että kuluttajien käyttäytymisen ja toimintaympäristön muuttuessa Wedgwoodin on parannettava kilpailukykyään tulevaisuuden kasvun varmistamiseksi.

Wedgwood kuuluu Fiskarsin English & Crystal Living-liiketoimintaan (ECL) ja se valmistaa mm. posliinisia ruoka- ja teeastiastoja sekä koriste-esineitä. Wedgwood-brändin liikevaihto vuonna 2018 oli 7 % koko konsernin 1119 MEUR:n liikevaihdosta eli noin 78 MEUR. Viimeiset pari vuotta ECL-liiketoiminnan kannattavuus on ollut konsernille pettymys ja arvoimme myös Wedgwoodin kannattavuuden olevan konsernin keskiarvon alapuolella (konsernin EBITA 2018: 10,1 %). Wedgwoodin tuotteita valmistetaan pääosin Englannissa ja Indonesiassa. Suunnitelman mukaan Englannissa keskitytään jatkossa käsityönä valmistettaviin korkealaatuisiin tuotteisiin ja muiden tuotteiden tuotantoa arvioidaan. Mikäli suunnitelman mukaiset ehdotukset toteutuvat, joidenkin kattaustuotteiden valmistus keskitetään muihin tuotantolaitoksiin. Englannissa sijaitsee valmistustoiminnan lisäksi brändin kannalta keskeisiä toimintoja kuten muotoilu, tuotekehitys ja globaali markkinointi, jotka jatkavat toimintaansa.

Keskiviikon tiedote liittyy Fiskarsin 31.10.2018 julkistamaan laajempaan Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelmaan, joka keskittyy lähinnä vuonna 2015 toteutetun WWRD-yrityskaupan brändeihin (nykyinen ECL-liiketoiminta). Ohjelman tavoitteena on lisätä toiminnan tehokkuutta, yksinkertaistaa liiketoiminnan rakennetta sekä vauhdittaa pitkän aikavälin strategista kehitystä. Ohjelma sisältää mm. globaalin vähittäiskauppa- ja jakeluverkoston sekä toimitusketjun ja organisaatiorakenteen optimoinnin. Koko Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelma kestää noin kolme vuotta ja se aiheuttaa yhtiön arvion mukaan 2018-2021 aikana noin 40 MEUR:n kokonaiskustannukset. Ohjelman tavoitteena on vuotuiset 17 MEUR:n kustannussäästöt, kun ohjelma on täysin toteutettu.

Olemme ottaneet ennusteissamme huomioon, että ohjelman kertaluonteiset 40 MEUR:n kustannukset jakautuvat tasaisesti ohjelman kestoajalle. Yhtiö ei määritellyt tiedotteessa tarkemmin Wedgwoodin toimintoihin liittyvän ohjelman kustannuksia, joten emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme. Ennustamme Fiskarsin kuluvan vuoden liikevaihdon olevan 1125 MEUR ja vertailukelpoisen EBITA:n olevan 122 MEUR (EBITA 10,9 %). Odotamme yhtiön kirjaavan H1’19:n aikana noin 6 MEUR:n edestä kertaluonteisia uudelleenjärjestelykuluja ja saman verran H2’19:n aikana. Ohjelma tulee arviomme mukaan painamaan Fiskarsin raportoitua kannattavuutta vuosien 2019-2021 aikana ja odotamme raportoidun EBITA-marginaalin pysyvän tästä syystä lähivuosina noin 10 %:n tasolla, kun yhtiön pitkän aikavälin taloudellinen tavoite on saavuttaa 12 %:n EBITA-marginaali.

Käy kauppaa. (Fiskars Group)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Kajaani

Petri Kajaani

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 1 118,5 1 125,0 1 154,0
- kasvu-% -5,6% 0,6% 2,6%
Liikevoitto (EBIT) 91,6 88,4 92,9
- EBIT-% 8,2% 7,9% 8,1%
EPS (oik.) 1,11 1,00 0,99
Osinko 6,14 0,56 0,58
P/E (oik.) 13,5 19,3 19,5
EV/EBITDA 6,7 11,4 10,9
Osinkotuotto-% 40,8% 2,9% 3,0%
Uusimmat ennusteet

Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.