Fodelia Q2-aamutulos: Kannattavuus jäi odotettua heikommaksi, tehostamistoimet käynnissä
Fodelia julkisti aamulla Q2-raportin. Kasvu oli hyvää ja pääosin linjassa odotustemme kanssa, mutta kannattavuus jäi heikoksi mm. Feelia Verkkokaupan sekä Q2:lle kohdistuneiden korkeiden konsernin kustannusten vuoksi. Yhtiön toukokuussa käynnistämän organisaatiomuutoksen tavoitteena on löytää synergioita tytäryhtiöiden välillä ja parantaa kustannustehokkuutta.
Liikevaihdon kasvu odotetun vahvaa paitsi verkkokaupan osalta
Q2:n liikevaihto kasvoi konsernitasolla 21 % vertailukaudesta 10,4 MEUR:oon. Feelia ja FodNet kasvoivat yhdessä 32 % v/v, mikä oli hieman odotuksiamme (37 %) alhaisempi taso. Foodservice-puolen liikevaihto kehittyi odotetun vahvasti (+42 %), mutta FodNetin verkkokaupan (Feelia Ruokakauppa) liikevaihdon kasvu jäi olemattomaksi (~0 %) ja oli siten odotuksiamme (25 %) heikompaa. Kuluttajabrändien puolella Real Snacks kasvoi 5 % v/v ja Perniön Liha sekä Pita Factory yhdessä 8 % v/v, eli keskimäärin hieman odotuksiamme enemmän. Kuluttajaliiketoimintojen kasvuun saattoi vaikuttaa positiivisesti pääsiäinen, joka ajoittui tänä vuonna selkeämmin Q2:lle verrattuna edellisvuoteen.
Verkkokaupan kasvu ei riittänyt kompensoimaan nousseita kuluja
Raportoitu liikevoitto oli 0,0 MEUR ja heikkeni hieman suhteessa heikkoon vertailukauteen (0,1 MEUR), jolloin mm. tuotannon investointeihin liittyvät kustannukset ja foodservice-markkinan heikkous heikensivät kannattavuutta. Myös oikaistu liikevoitto ja käyttökate jäivät vastaavan 0,4 MEUR:n verran ennusteistamme. Liiketoiminta-alueittain tarkasteltuna Feelian foodservice-kanavan kannattavuus oli hyvällä tasolla, mutta verkkokaupan kohonneet kulut yhdessä pettymyksiä aiheuttaneen kasvun kanssa painoivat Feelian ja FodNetin yhteenlaskettua liikevoittoa, joka oli 0,2 MEUR alle ennusteemme. Lisäksi konsernin kulut olivat 0,2 MEUR ennusteitamme suuremmat. Osakekohtainen tulos oli -0,01 euroa, eli selvästi ennustamaamme 0,04 euron tasoa alhaisempi.
Organisaatiomuutoksella haetaan synergioita ja kustannustehokkuutta
Yhtiö pyrkii tekemään sopeuttamistoimia organisaation ja erityisesti matalakatteisempien kuluttajavetoisten liiketoimintojen osalta parantaakseen kannattavuuttaan. Jatkossa liiketoiminta organisoidaan ja raportoidaan kahtena osa-alueena, jotka muodostuvat Feeliasta (foodservice-liikevaihto) sekä Fodelia Retailista (FodNet, Real Snacks, Perniön Liha, Pita Factory).
Ohjeistus ennallaan
Yhtiö piti ohjeistuksensa ennallaan ja odottaa liikevaihdon kasvavan 40-50 MEUR:oon (2021: 34,1) sekä liikevoiton paranevan absoluuttisesti ja suhteellisesti suhteessa edellisvuoteen (2021: 1,2 MEUR eli 3,5 % liikevaihdosta). Koronapandemian lisäksi yhtiö nostaa näkymiä heikentävänä epävarmuustekijänä esiin Ukrainan sodan vaikutukset materiaalihintoihin, materiaalien saatavuuteen ja yleiseen hintatasoon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fodelia
Fodelia on suomalainen vuonna 2019 perustettu elintarvikeyritysten holdingyhtiö. Konsernin portfolioon kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, Suomen vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustettu yhteisyritys Fodbar. Yhtiön kotipaikka on Pyhäntä ja tuotantolaitokset sijaitsevat Pyhännällä, Kokkolassa, Salossa ja Jokioisessa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 34,1 | 41,7 | 48,5 |
kasvu-% | 48,32 % | 22,56 % | 16,14 % |
EBIT (oik.) | 1,5 | 2,5 | 3,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,42 % | 6,10 % | 7,84 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,25 | 0,40 |
Osinko | 0,04 | 0,08 | 0,13 |
Osinko % | 0,52 % | 1,60 % | 2,60 % |
P/E (oik.) | 58,00 | 19,64 | 12,58 |
EV/EBITDA | 28,48 | 12,76 | 8,80 |