Harvia investoi 2,5 MEUR Muuramen tehtaan tuotantokapasiteetin kasvattamiseen
Harvia tiedotti keskiviikkona investoivansa 2,5 MEUR Muuramen tehtaan tuotantokapasiteetin kasvattamiseen. Koronapandemian aiheuttaman kotoilubuumin ja saunomiseen liittyvän kasvavan terveys- ja hyvinvointitrendin myötä Harvia on päätynyt tilanteeseen, jossa valmistetut tuotteet revitään käsistä ja tilauskannan kerrottiin Q4-tiedotustilaisuuden yhteydessä venyneen ennätyspitkäksi. Muuramen uusi kapasiteetti tulee käyttöön joulukuussa 2021, joten sillä ei ehdi olla merkittävää vaikutusta vuoden 2021 myyntilukuihin, mutta se tuo tukea yhtiön vahvan kasvutrendin jatkumiselle.
Muurameen rakennetaan noin 1200 neliömetrin kokoinen tehdashalli, jonne sijoitetaan uusi tuotantolinja. Yhtiön mukaan uudessa linjassa on edellistä pienemmät ylläpitokustannukset, korkeampi käyttöaste sekä pienemmät ympäristövaikutukset. Investoinnin arvioidaan lisäävän suoraan tuotannon alkupään kapasiteettia noin 20 % ja se mahdollistaa vielä lisäkapasiteetin rakentamisen sähkökiukaiden kokoonpano-osastolle. Uusi layout tehostaa myös sisälogistiikkaa. Muuramen tehdas on Harvian (ja koko kiuasmarkkinan) tehokkain tuotantolaitos ja uuden laajennusosan odotetaan nostavan tehtaan automaatioastetta ja lisäävä tuotannon tuottavuutta ja tehokkuutta entisestään.
Muuramen tuotantolaitoksessa valmistettiin yhtiön mukaan vuonna 2017 yli 70 000 sähkökiuasta ja yli 35 000 puukiuasta. Kiukaiden lisäksi Muuramessa valmistetaan myös mm. komponentteja, höyrytuotteita ja ovielementtejä. Yhtiö ei ole viime vuosina enää kertonut Muuramen tarkempia tuotantomääriä, mutta arvioimme niiden kasvaneen merkittävästi viimeisimmän tiedon jälkeen (>30 %). Harvia palkkasi viime vuonna 40 henkilöä lisää pääosin Muuramen tehtaalle vahvan kysynnän vuoksi ja viime vuosien aikana tehtaalle on jatkuvasti tehty pieniä tuotannon tehokkuutta parantavia investointeja. Viime vuosina tehtyjen yritysostojen kautta Harvian tuotantokapasiteetti on lisääntynyt merkittävästi ja riippuvuus yhtiön sydämestä (Muuramesta) on pienentynyt. Harvialla on nykyään tehtaita myös Saksassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Virossa ja Romaniassa.
Muuramen tehtaan laajennusinvestoinnin lisäksi Harvia käynnisti kesällä 2020 laajennusinvestoinnin Yhdysvaltoihin Renickin tehtaalle, jonka on tarkoitus lisätä tehtaan tuotantokapasiteettia 40 % vuoden 2020 alusta lähtien. Harvia tiedotti 11.2. ostavansa sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivan kiinteistön Yhdysvalloissa, Länsi-Virginian Lewisburgissa 2,1 MEUR:lla. Kaupan odotetaan kasvattavan Almost Heaven Saunas -liiketoiminnan (AHS) tuotantokapasiteettia vielä lisää noin kolmanneksen ja näillä investoinneilla pystytään paremmin vastaamaan Pohjois-Amerikan nopeasti kasvavaan kysyntään (liikevaihdon kasvu Pohjois-Amerikassa vuonna 2020 oli 76 %). Harvia arvioi tuotannon käynnistyvän AHS:n uusissa tiloissa syyskuussa 2021.
Harvialla on tyypillisesti pieni vuotuinen investointitarve (~2-3 MEUR/v. eli ~2-3 % liikevaihdosta), mutta viime vuosina selvästi vahvistuneiden kysyntänäkymien takia yhtiö nostamassa investointitasoa selvästi edellisvuosien yläpuolelle. Harvian investoinnit nousevat vuoden 2021 aikana arviomme mukaan melkein 10 MEUR:oon, mikä vahvistaa käsitystämme siitä, että kyseessä on yhtiön mukaan pidemmän aikavälin positiivinen kysyntätrendi, eikä pelkästään koronapandemiasta johtuva hetkellinen kysynnän kasvu. Harvia on viime vuosien vahvan orgaanisen kasvun ja yritysostojen myötä noussut maailman suurimmaksi sauna- ja spa-alan toimijaksi saksalaisen Klafsin rinnalle. Näemme Harvialla olevan erittäin hyvät mahdollisuudet jatkaa sauna- ja spa-markkinan konsolidointia kuskin paikalla, sillä yhtiöllä on vahva tase, toimialan paras kannattavuus, laajalle levittynyt maantieteellinen asema, toimialan kattavin tuoteportfolio, loistavat näytöt yritysostoista, vahvat suhteet jakelukanaviin ja taitava johto.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 128,9 | 143,9 |
kasvu-% | 47,26 % | 18,12 % | 11,65 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 27,2 | 29,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 21,12 % | 20,65 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,07 | 1,18 |
Osinko | 0,51 | 0,60 | 0,75 |
Osinko % | 2,08 % | 1,55 % | 1,94 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 36,17 | 32,66 |
EV/EBITDA | 18,19 | 23,53 | 20,45 |