Harvia jatkaa saunamarkkinan konsolidointia ostamalla enemmistön saksalaisesta EOS:stä
Harvia tiedotti keskiviikkoaamuna, että yhtiö on allekirjoittanut sopimuksen saksalaisen EOS Groupin enemmistön ostamisesta. EOS on ammatti- ja premium-käyttöön tarkoitettujen sauna- ja spa-tuotteiden teknologiajohtaja. Yritysosto täydentää hyvin Harvian ammattilais- ja premium-tuotteiden valikoimaa ja vahvistaa Harvian johtavaa asemaa maailmanlaajuisena saunomisen brändinä. Harvia on ollut viime vuosina aktiivinen globaalin sauna- ja spa-markkinan konsolidoija. Harvia osti saksalaisen Sentiotecin vuonna 2016 ja yhdysvaltalaisen Almost Heaven Saunasin vuonna 2018. Tämä on luonnollinen jatkumo Harvian yritysostovetoiselle kasvustrategialle ja pidämme kauppaa positiivisena Harvian kannalta. Yrityskauppa nostaa Harvian markkinaosuuden globaaleilla kiuas- ja saunakomponenttimarkkinoilla 11 %:sta 14 %:iin.
EOS on premium- ja ammattilaiskanavan johtava merkki, jonka tuotteita käytetään tyypillisesti luksuskylpylöissä, hyvinvointipalveluihin keskittyvissä hotelleissa, kuntosaleilla, korkeamman hintaluokan yksityishenkilön sauna- ja spa-projekteissa. EOS:n tuotevalikoima sisältää ammatti- ja premium-kiukaat, kaasukäyttöiset kiukaat, ohjauskeskukset, höyrygeneraattorit, infrapunalaitteistot sekä kaikkiin näihin liittyviä oheistarvikkeita. EOS:n tuoteportfolio ja asiakaskunta on juuri sellainen, minkä Harvia on kertonut kaipaavan täydennystä omassa portfoliossaan. Vuonna 2019 EOS:n liikevaihto oli 17,3 MEUR (23 % Harvian liikevaihdosta) ja oikaistu liikevoitto oli 2,8 MEUR (21 % Harvian liikevoitosta). EOS-kauppa tuo siis jälleen merkittävän hypyn tänä vuonna Harvian liikevaihtoon ja tulokseen. EOS on lähes yhtä kannattava kuin Harvia (EOS 2019 EBIT 16,5 % ja Harvia 2019 EBIT 18,0 %) ja myös selvästi kannattavampi kuin Harvian noin vuosi sitten ostama tappiollinen Almost Heaven Saunas. EOS-kauppa ei siis tule merkittävästi dilutoimaan Harvian omaa kannattavuutta, eikä sen kanssa ole tarvetta tehdä yhtä suuria kannattavuuden tervehdyttämistoimia kuin viime vuonna Almost Heavenin kanssa.
Kauppahinta on 19,7 MEUR ja se perustuu koko EOS-konsernin kaupantekohetken 25,5 MEUR:n velattomaan valuaatioon (EV). Harvia ostaa kaupassa 78,6 % EOS-konsernin Saksan toiminnoista ja 80,0 % Venäjän toiminnoista, ja sillä on optio ostaa vähemmistöosakkeet tulevaisuudessa. Harvia rahoittaa kaupan korollisella velalla ja kassavaroilla. Harvian tase on todella hyvässä kunnossa ja yhtiö tekee vahvaa rahavirtaa, joten yritysosto ei vaadi Harvialta erityistä venymistä tältä osin. Harvian oman arvion mukaan sen nettovelka nousee vuoden 2019 lopun 28,3 MEUR:sta 49,6 MEUR:oon ja omavaraisuusasteen odotetaan olevan 46,0 % (2019: 56,6 %). Kauppahinnan mukaan EOS:n EV/EBITDA-kerroin vuoden 2019 toteutuneilla luvuilla on 8x ja EV/EBIT-kerroin 9x. Kertoimet ovat melko hyvin linjassa meidän ennusteidemme mukaisten Harvian 2020 kertoimien kanssa ennen yrityskauppaa (EV/EBITDA 9x ja EV/EBIT 10x). Kertoimien valossa pidämme kauppahintaa neutraalina Harvian kannalta. Harvia arvioi kuitenkin saavan yrityskaupasta noin 2,2 MEUR:n vuosittaiset synergiaedut, joiden arvioidaan toteutuvan täysimääräisesti vuoteen 2024 mennessä, mikä muuttaa yrityskaupan luonnetta selvästi positiivisemmaksi. Jos synergiat tulevat täysimääräisenä läpi, laskevat yrityskaupan arvostuskertoimet tasolle (EV/EBITDA 4,7x ja EV/EBIT 5,0x). Nämä ovat erittäin houkuttelevalla tasolla.
Harvia ei anna lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiöllä ole ohjeistusta vuodelle 2020. Tämän takia yhtiö ei tee muutoksia näkymiinsä. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan maalis-huhtikuun 2020 aikana ja sen takia meidän ennusteissamme on tälle vuodelle selkeitä nousupaineita sekä liikevaihdon että tuloksen osalta. Harvia arvioi yritysostoon liittyvien kertaluonteisten kulujen olevan arviolta yhteensä 1,4 MEUR jakautuen vuosille 2020 ja 2021. Lähtökohtaisesti pidämme yrityskauppaa ja sen strategista sopivuutta Harvian toimintaan hyvänä ja jos synergiat tulevat täysimääräisenä läpi, pidämme kauppaa erittäin hyvänä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 74,1 | 78,8 | 83,3 |
kasvu-% | 19,62 % | 6,34 % | 5,72 % |
EBIT (oik.) | 13,9 | 15,2 | 16,4 |
EBIT-% (oik.) | 18,73 % | 19,28 % | 19,69 % |
EPS (oik.) | 0,54 | 0,61 | 0,66 |
Osinko | 0,38 | 0,42 | 0,45 |
Osinko % | 3,64 % | 1,03 % | 1,11 % |
P/E (oik.) | 19,25 | 66,31 | 61,14 |
EV/EBITDA | 13,44 | 43,20 | 40,28 |