Harvia Q1: Kasvuajurit ovat nyt vahvemmat kuin koskaan aiemmin
Harvian Q1-raportti oli 16.4. annettujen ennakkotietojen mukaisesti erittäin vahva. Sauna- ja spa-markkina on nyt todella kovassa nosteessa globaalisti, mikä näkyy Harvian kasvuluvuissa sekä investointien määrässä. Vaikka Q1-luvuissa ei ollut yllätyksiä, olivat johdon kommentit markkinanäkymistä aiempaa rohkeampia, minkä johdosta teimme pieniä positiivisia muutoksia lähivuosien ennusteisiimme. Nostamme ennustemuutoksista johtuen tavoitehintamme 47,0 euroon (aik. 45,0 euroa) ja päivitämme voimakkaasti nousseen kurssitason takia suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta).
Ennakkotietojen mukainen erittäin vahva Q1-raportti
Harvian Q1-liikevaihto kasvoi 95 % ja oli 39,6 MEUR. Vahvan kasvun taustalla oli huikea 62 %:n orgaaninen kasvu ja sitä säesti 1.5.2020 toteutettu EOS Group -yrityskauppa. Johto totesi, että kysyntä Q1:llä oli poikkeuksellisen vahvaa kaikilla markkinoilla ja kaikissa tuoteryhmissä. Oikaistu liikevoitto kasvoi 165 % ja oli 11,1 MEUR, mikä tarkoittaa vahvaa 28,1 %:n EBIT-marginaalia (Q1’20: 20,6 %). Tuloskasvu johtui pääosin liikevaihdon kasvusta, mutta yhtiö on tehnyt loistavaa työtä myös suhteellisen kannattavuuden nostamisessa.
Kasvunäkymiä seuraavalle 2-3 vuodelle tarkennettiin ja ne ovat erittäin vahvat
Harvia ei tyypillisesti julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yhtiöllä on pitkän aikavälin tavoitteet, jotka ovat keskimäärin yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 20 %:n liikevoittomarginaali. Yhtiö on viime aikoina pyyhkinyt taloudellisilla tavoitteilla lattiaa ja meidän näkemyksemme mukaan näin tapahtuu myös lähivuosina. Tilauskirja on ennätyksellisen vahva ja vaikka Harvia on kasvattanut vuoden sisällä jokaisen tehtaansa kapasiteettia, asiakkaat näyttävät ostavan kaiken, minkä yhtiö saa tuotantolinjoiltaan ulos. Johto on viimeiset 12kk toistanut näkemystään markkinan vuotuisesta 5 %:n kasvusta ja laittanut Harvian vahvat kasvuluvut osittain pandemiasta johtuneen aikaistetun kysynnän piikkiin. Globaali saunabuumi ja saunomisen tunnettuuden kasvu on kuitenkin johdon mukaan jo sen verran iso ilmiö, että johto totesi markkinakasvun olevan seuraavalle 2-3 vuodelle selvästi ~5 %:n kasvua kovempi. Tämä antaa vahvistusta sille, ettei saunabuumi ole vain koronasta johtuva ohimenevä vaihe, vaan taustalla jylläävät myös suotuisammat globaalit megatrendit ja Harvia on markkinan suurimpana ja laajimman tuoteportfolion omaavana yhtiönä hyvissä asemissa hyötymään tästä. Harvian näkymät ovat nyt mielestämme paremmat ja kirkkaammat kuin koskaan aiemmin.
Nostimme ennusteitamme sekä liikevaihdon että liikevoiton osalta
Nostimme 2021 liikevaihtoennusteemme 151 MEUR:oon (aik. 147 MEUR), mikä tarkoittaa 38 %:n kasvua edellisvuodesta. Kasvu Q1:llä oli 95 %, joten odotamme kasvun hidastuvan merkittävästi loppuvuodesta. Tämä heijastelee sitä, että 1.5. alkaen kasvu on täysin orgaanista, kun vertailukausi sisältää jo EOS:n luvut. Odotamme vuotuisen liikevaihdon kasvun 2021-2023 aikana olevan yli 20 % (CAGR), mitä tukevat vahva markkinakasvu, maantieteellinen laajentuminen, uudet valmistuvat tehdasinvestoinnit ja keskiostoksen arvon nousu. Nostimme 2021 oikaistua liikevoittoennustettamme 3 % tasolle 37,1 MEUR (EBIT 24,7 %), mikä tarkoittaa 52 %:n kasvua edellisvuodesta. Yhtiön kannattavuus on nyt erittäin korkealla tasolla ja odotamme vuosien 2022-2024 liikevoittomarginaalien laskevan 23-24 %:n välille.
Osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva ja yritysostoilla on mahdollisuus luoda merkittävää omistaja-arvoa
Ennusteidemme mukaiset 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 29x ja 24x ja EV/EBIT kertoimet 22x ja 19x. Arvostus on Harvian korkea laatu ja hyvät kasvunäkymät huomioiden mielestämme houkutteleva. Vuotuinen tuloskasvuennusteemme 2021-2024 välillä on noin 20 % (CAGR), minkä lisäksi tarjolla on kasvavaa ~2-3 %:n osinkotuottoa. Harvialla on myös näyttöjä onnistuneista yritysostoista, joiden avulla yhtiö osaa luoda merkittävää omistaja-arvoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 150,5 | 181,6 |
kasvu-% | 47,26 % | 37,95 % | 20,63 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 37,1 | 43,3 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 24,66 % | 23,87 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,48 | 1,74 |
Osinko | 0,51 | 0,85 | 1,00 |
Osinko % | 2,08 % | 2,20 % | 2,59 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 26,11 | 22,21 |
EV/EBITDA | 18,19 | 17,74 | 14,95 |