Harvia julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina klo 9:00. Odotamme liikevaihdon kasvavan pääasiassa viime vuoden lopulla tehdyn Almost Heaven Saunas -yrityskaupan ansiosta ja suhteellisen kannattavuuden nousevan hieman heikohkon vertailukauden yläpuolelle.
Odotamme Q2-liikevaihdon kasvaneen 16 % vertailukaudesta 17,7 MEUR:oon (konsensus 17,5 MEUR). Liikevaihdon kasvua ajaa vuoden 2018 lopussa tehty Almost Heaven Saunas -yrityskauppa. Yrityskaupan lisäksi kasvua tukevat arviomme mukaan markkinoiden hyvä kysyntätilanne, uudet tuotelanseeraukset ja Harvian viimeisen vuoden aikana tekemät isot myynti- ja markkinointipanostukset (erityisesti H2’18 aikana). Yhtiö kertoi Q1-raportin yhteydessä tehneensä alkuvuonna hinnankorotuksia tuotteisiinsa, mikä auttoi ainakin nostamaan liikevaihtoa ja kannattavuutta ennätysvahvasta vertailukaudesta. Odotamme tämän vaikutuksen näkyvän myös Q2:lla positiivisesti liikevaihdossa ja kannattavuudessa.
Odotamme oikaistun liikevoiton nousevan 2,9 MEUR:oon (Q2’18: 2,4 MEUR), mikä tarkoittaa 16,6 %:n liikevoittomarginaalia (yhtiön pitkän aikavälin tavoite yli 20 %). Harvian liiketoiminnan kausiluonteisuuden takia Q2 ei ole vuoden vilkkainta aikaa, eikä vertailukauden kannattavuus ollut erityisen hyvä (Q2’18: EBIT 16,0 %). Vertailukauden kannattavuutta painoivat mm. puutavaran nousseet markkinahinnat, joita yhtiö ei saanut täysin siirrettyä omien tuotteidensa hintoihin sekä tietyt kokonaiset saunaprojektit, joissa kustannukset karkasivat yli budjetin. Liikevoiton kasvua tukevat tällä kertaa heikohkojen vertailukauden lukujen lisäksi arviomme mukaan liikevaihdon kasvu, viime vuonna tehdyt tuottavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet Muuramen ja Kiinan tuotantolaitoksilla sekä alkuvuonna tehdyt hinnankorotukset.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiön siten anna ohjeistusta vuodelle 2019. Yhtiö on kuitenkin asettanut pitkän aikavälin tavoitteeksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin (2018: 17,5 %). Meidän ennusteemme vuoden 2019 liikevaihdolle on 71 MEUR (kasvu 15 %), mikä johtuu pääosin Almost Heaven Saunas -yritysostosta. Oikaistu liikevoittomarginaali jäänee hieman pitkän aikavälin tavoitteen alapuolelle (2019e: 18,0 %). Isona tekijänä yhtiön tavoitteessa saavuttaa 20 %:n liikevoittomarginaali lähivuosina on vuonna 2016 ostetun Sentiotecin ja vuonna 2018 ostetun Almost Heaven Saunasin integroinnin onnistuminen. Molemmat yhtiöt tekivät ostettaessa hyvin lähellä nollaa olevaa tulosta, minkä takia niillä on negatiivinen vaikutus Harvian suhteelliseen kannattavuuteen. Harvian suhteellinen kannattavuus oli Q1:llä meille erittäin suuri positiivinen yllätys, mikä kertoo siitä, että Harvian oma ”vanha” liiketoiminta on erittäin hyvässä kunnossa ja erityisesti AHS-yritysoston integraatio on sujunut selvästi odotuksiamme paremmin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 61,9 | 71,4 | 74,4 |
kasvu-% | 3,05 % | 15,33 % | 4,22 % |
EBIT (oik.) | 10,9 | 12,8 | 13,6 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 17,97 % | 18,29 % |
EPS (oik.) | 0,50 | 0,49 | 0,53 |
Osinko | 0,37 | 0,39 | 0,41 |
Osinko % | 6,89 % | 0,98 % | 1,03 % |
P/E (oik.) | 10,84 | 81,60 | 75,27 |
EV/EBITDA | 10,40 | 49,06 | 47,82 |