Harvia Q2 torstaina: Ennakkotietojen mukaan luvassa on voimakasta ja kannattavaa kasvua
Harvia julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 12.8. klo 9.00. Raportin luvut ovat pääosin tiedossa, sillä yhtiö tarjoili markkinoille ennakkotietoja Q2:n taloudellisesta kehityksestä jo 16.7. Ennakkotietojen mukaan luvassa on todella voimakasta ja kannattavaa kasvua. Katseet tulosjulkistuspäivänä siirtyvätkin siten enemmän johdon kommentteihin kysyntänäkymistä sekä uuden kapasiteetin valmistumisaikatauluista.
Liikevaihto kasvoi ennakkotietojen mukaan 83 % vertailukaudesta 46,8 MEUR:oon (Q2’20: 25,5 MEUR). Harvia sai Q2:lla vauhtia yrityskaupoista (Kirami 28.5.2021 ja EOS 30.4.2020), mutta ennakkotietojen mukaan orgaaninen kasvu oli todella vahvaa +60 %. Yhtiön mukaan kysyntä on ollut alkuvuonna poikkeuksellisen vahvaa, ja tämä on ollut tilanne lähes kaikilla Harvian päämarkkinoilla. Ennakkotiedoissa ei eritelty tarkemmin maantieteellisiä kasvulukuja, joten myös nämä tulevat olemaan kiinnostava yksityiskohta Q2-raportissa. Yhtiön mukaan saunan tunnettuus, suosio ja käyttö ovat lisääntyneet pandemian aikana useilla markkinoilla ja siten vahvistaneet kysyntää sauna- ja spa-markkinassa. Harvia on kyennyt omien sanojensa mukaan toimittamaan tilatut tuotteet huolimatta haasteista tärkeimpien raaka-aineiden ja komponenttien saatavuudessa.
Oikaistu liikevoitto kasvoi ennakkotietojen mukaan 145 % vertailukaudesta 13,2 MEUR:oon (Q2’20: 5,4 MEUR), mikä tarkoittaa erittäin vahvaa 28 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (Q2’20: 21 %). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavien kulujen takia raportoitu liikevoitto jäi hieman tämän alle 12,8 MEUR:oon (Q2’20: 4,6 MEUR). Kannattavuus nousi erittäin korkealle vahvan kysynnän ja operatiivisen toiminnan tehokkuuden ansiosta. Vaikka nousseet hinnat ja poikkeuksellinen epävakaisuus raaka-aineiden ja komponenttien saatavuudessa ovat vaikuttaneet Harvian toimitusketjuun, on yhtiö kyennyt pitämään vaikutukset hallinnassa kumppaneiden ja useiden eri materiaalitoimittajien ansiosta.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiöllä ole ohjeistusta vuodelle 2021. Yhtiö on asettanut pitkän aikavälin tavoitteiksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin, jotka ovat viimeaikaisten suoritusten valossa näyttäneet todella varovaisilta. Harvia totesi alkuvuonna, että yhtiö näkee seuraavan 2-3 vuoden ajan sauna- ja spa-markkinan kehittyvän selvästi historiallista 5 %:n kasvuvauhtia nopeammin, vaikka osa viimeaikaisesta kasvusta on ns. ”aikaistettua kysyntää”. Harvialla on käynnissä isot kasvuinvestoinnit, mitkä heijastelevat ennätysvahvaa tilauskirjaa, maailmalla voimistuvaa saunatrendiä ja Harvian tahtoa ottaa yhä suurempi osa kasvavasta kakusta itselleen. Harvia kertoi vuoden alussa kysyntätilanteen olevan niin kuuma, että tilauskirjat olivat ennätyksellisellä tasolla ja toimitusajat venyivät tavallista pidemmiksi. Vaikka Harvia on palkannut runsaasti lisää työntekijoitä ja tehnyt kapasiteetin kasvattamiseen tähtääviä investointeja lähes kaikilla tuotantolaitoksillaan, vaikuttaa silti siltä, että yhtiö myy tällä hetkellä kaiken, minkä se saa tuotantolinjoiltaan puskettua ulos. Harvia on ostanut uuden sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivan kiinteistön USA:ssa (käynnistyy syyskuussa 2021), mikä nostaa AHS:n kapasiteettia 30 % ja mahdollistaa merkittävän kapasiteetin kasvattamisen ja monipuolistamisen tulevaisuudessa. Tämän lisäksi yhtiö tekee juuri Muuramen tehdaslaajennusta, joka valmistuu joulukuussa 2021. Tulosjulkistustilaisuudessa mielenkiinnon kohteena ovat mielestämme yhtiön kommentit koskien näiden kasvuinvestointien etenemistä ja yleisesti markkinan tämän hetken kysyntänäkymiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 177,4 | 225,1 |
kasvu-% | 47,26 % | 62,56 % | 26,91 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 45,7 | 54,4 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 25,79 % | 24,18 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,83 | 2,18 |
Osinko | 0,51 | 1,08 | 1,31 |
Osinko % | 2,08 % | 2,66 % | 3,23 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 22,17 | 18,63 |
EV/EBITDA | 18,19 | 15,64 | 12,53 |