Harvia julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 11.8. noin klo 9.00. Yhtiö varoitti jo heinäkuun lopussa tuloksestaan ja kertoi Q2-tuloksen pääkohdat jo ennakkoon. Tämän vuoksi raportissa mielenkiinto kohdistuu lähinnä johdon kommentteihin markkinatilanteesta ja näkymistä. Harvia ei tyypillisesti julkaise tulosohjeistusta.
Ennakkoon ilmoitetut Q2-luvut jäivät viime vuodesta ja aiemmista odotuksista
Q2:n liikevaihto ja -voitto laskivat ennakkotietojen valossa vertailukaudesta ja olivat selvästi aiempia ennusteitamme alhaisemmalla tasolla. Liikevaihto laski 2 % ja orgaanisesti 9 % ollen 46,0 MEUR ja oikaistu liiketulos laski 8,8 MEUR:oon (viime vuonna 13,2 MEUR). Orgaanisen liikevaihdon laskusta reilu 5 % selittyy Venäjän myynnin poistumisella. Toisaalta Harvia on tehnyt merkittäviä hinnankorotuksia, joka tarkoittaa, että volyymien lasku on ollut arviomme mukaan yli 10 %. Tämä kertoo markkinan haastavuudesta tällä hetkellä mm. korkean inflaation ja heikentyneen kuluttajaluottamuksen takia. Yhtiön mukaan etenkin alemman hintaluokan saunojen ja kiukaiden kysyntä Keski-Euroopassa on heikentynyt. Yhtiö toteaakin aiemmin koetun aikaistetun kysynnän olevan nyt loppunut. Kokonaisten saunojen myynti on kuitenkin yhtiön mukaan pysynyt vakaana erityisesti ylemmässä hintaluokassa ja ammattiasiakkaiden ostamissa kiukaissa ja komponenteissa. Q2:n suhteellista kannattavuutta painoi kustannusinflaation lisäksi alhaisemman myyntikatteen omaaviin tuoteryhmiin painottunut myyntimix. Tarkemmat kommenttimme tulosvaroituksen jälkeen voi lukea tästä raportista.
Harvia ei julkaise ohjeistusta, mielenkiinto johdon kommenteissa
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä eikä siten tulosohjeistusta. Tämän vuoksi huomio tuloksen yhteydessä on lähinnä johdon kommenteissa tulosinfossa. Yhtiö totesi Q2-ennakkotietoja antaessaan, että se näkee edelleen sauna- ja spa-tuotteiden yleisyyden kasvavan ja korvauskysynnän pysyvän vakaana. Yhtiö on asettanut pitkän aikavälin tavoitteiksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin. Yhtiö kommentoi myös, että nykyinen markkinatilanne ei vaikuta näihin arvioihin tai tavoitteisiin. Varsin paljon on siis jo sanottu, eikä kovin paljon uutta Q2-raportin yhteydessä todennäköisesti ilmene. Eräs kiinnostava pointti on, onko yhtiö myös peruuttanut näkemyksestään, että lähivuosien markkinakasvu olisi selvästi yli historiallisen 5 %:n. Kommenttien perusteella pitäisimme tätä todennäköisenä.
Yhtiön suhteellisen luottavaisista kommenteista huolimatta ennustamme vertailukauteen nähden heikentyvää tulosta tuleville kolmelle neljännekselle. Lisäksi tulosriski on mielestämme yhä negatiivisella puolella eli heikentyvä kysyntä voi iskeä Harviaan lähiaikoina odotettua enemmän.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 179,1 | 187,6 | 195,8 |
kasvu-% | 64,16 % | 4,72 % | 4,40 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 37,4 | 42,3 |
EBIT-% (oik.) | 26,48 % | 19,94 % | 21,62 % |
EPS (oik.) | 1,85 | 1,45 | 1,66 |
Osinko | 0,60 | 0,65 | 0,75 |
P/E (oik.) | 31,66 | 26,44 | 23,10 |
EV/EBITDA | 21,57 | 16,69 | 14,37 |