Harvia Q3 torstaina: Numeroiden odotetaan heikentyneen viime vuoden huipputasoilta
Harvia julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 3.11. noin klo 9.00. Toisin kuin useina viime vuosien kvartaaleina, Harvia ei ole julkistanut ennakkotietoja tuloksestaan. Tämä viittaisi siihen, että numerot ovat ainakin suurusluokaltaan markkinaodotusten tasoa. Koska Harvia ei anna tulosohjeistusta, huomiomme kiinnittyy Q3-lukujen lisäksi lähinnä yhtiön kommentteihin loppukysynnästä, joka on tähän asti ollut varsin positiivista.
Q3-liikevaihdon odotetaan laskeneen
Odotamme Q3:n liikevaihdon laskeneen 5 % viime vuodesta, jota ajaa etenkin Keski-Euroopan myynnin kaksinumeroinen lasku ja Venäjän toimitusten vähentyminen. Liikevaihtolukuja katsoessa on hyvä muistaa, että Harvia on tehnyt useita hinnankorotuksia tänä vuonna ja pelkästään niiden vaikutus voi olla noin 10 %. Volyymikehitys on siis huomattavasti liikevaihtolukuja heikompaa. Kasvua odotamme edelleen Pohjois-Amerikasta ja ”muut maat” segmentistä. Konsensus on hieman meidän ennusteitamme alempana ja odottaa noin 42 MEUR:n liikevaihtoa meidän 44 MEUR:oon verrattuna.
Myös marginaali ja tulos tullee selvästi alas viime vuoden huipputasoilta
Oikaistun liikevoiton ennusteemme on 9,2 MEUR, mikä on selvästi alas vertailukauden vahvasta 11,8 MEUR:sta. Tämä tarkoittaa 21 % marginaalia verrattuna viime vuoden reiluun 25 %:iin. Tulosta painaa luonnollisesti myynnin laskun tuoma negatiivinen vipuvaikutus niin tuotannon kuluihin kuin kiinteisiin kuluihin. Konsensus on myös tuloksen ja marginaalin suhteen meitä alempana ja odottaa 7,6 MEUR:n liikevoittoa ja noin 18 %:n marginaalia.
Harvia ei julkaise ohjeistusta, mielenkiinto johdon kommenteissa
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, eikä siten tulosohjeistusta. Tämän vuoksi huomio tuloksen yhteydessä on itse lukujen lisäksi lähinnä johdon kommenteissa tulosinfossa. Yhtiö totesi Q2 tulospuhelussaan odottavansa sauna- ja spa-markkinan arvon kasvavan tänä vuonna hyvin hinnankorotusten tukemana ja jatkavan ensi vuodesta pitkän aikavälin tasoista, noin 5 % kasvua. Johdon näkemys loppukysynnästä oli tuolloin varsin positiivinen ja lähinnä Saksassa Q2:lla nähtyä myynnin laskua yhtiö selitti etenkin jakelijoiden varastojen tyhjennyksellä. Meidän näkemyksemme kysynnästä ja markkinakehityksestä tulevalle 12 kuukaudelle on näitä johdon kommentteja varovaisempi ja odotammekin mielenkiinnolla, pitäytyykö yhtiö kesän kommenteissa vai onko heidänkin silmään markkinanäkymä heikentynyt. Meidän ennusteissamme on vertailukauteen nähden heikentyvää liikevaihtoa ainakin Q2’23:een asti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 179,1 | 181,3 | 166,4 |
kasvu-% | 64,16 % | 1,23 % | −8,23 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 37,1 | 30,4 |
EBIT-% (oik.) | 26,48 % | 20,44 % | 18,28 % |
EPS (oik.) | 1,85 | 1,51 | 1,22 |
Osinko | 0,60 | 0,61 | 0,62 |
Osinko % | 1,02 % | 1,52 % | 1,54 % |
P/E (oik.) | 31,66 | 26,60 | 33,07 |
EV/EBITDA | 21,57 | 17,78 | 20,48 |