Harvia Q4: Sauna on kuuma, mutta vielä ei kannata vilvoitella
Harvian Q4 oli erittäin vahva ja ylitti markkinoiden villeimmätkin odotukset. Sauna- ja spa-markkina on nyt todella kovassa nosteessa ja asiakkaat ostavat kaiken, minkä Harvia saa tuotantolinjoilta ulos. Hidasteina Q4:n vieläkin railakkaammalle menolle olivat tuotannon pullonkaulat ja koronapandemian aiheuttama haastava markkinatilanne Aasiassa ja arabimaissa. Nostamme tavoitehintamme 33,0 euroon (aik. 22,0 euroa) heijastellen yhtiön vahvaa suorittamista, lähivuosille ilmoitettuja kasvuinvestointeja ja erinomaisia pitkän aikavälin tuloskasvunäkymiä. Osakkeen arvostus on noussut selvästi, mutta suuren tilauskannan ja vahvistuvien saunomista tukevien megatrendien myötä kysymänäkymä on mielestämme myös vahvistunut merkittävästi. Aika on Harvian kaltaisen laatuyhtiön paras ystävä ja kannustamme sijoittajia kärsivällisesti katsomaan kohonnutta arvostustasoa läpi sormien. Päivitämme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta).
Vahvan vertailukauden luvuista ja meidän ennusteistamme ei ollut Q4-luvuille vastusta
Q4-liikevaihto kasvoi 70 % ja oli 35,2 MEUR (Inderesin ennuste: 30,3 MEUR). EOS-yrityskaupan ja koronapandemian aiheuttaman kodinparannusbuumin vuoksi vahva kasvu oli odotettavissa, mutta 39 %:n orgaaninen kasvu ylitti selvästi odotuksemme. Kasvua kertyi lähes jokaisesta tuoteryhmästä ja jokaiselta markkina-alueelta lukuun ottamatta Muut maat -segmenttiä (mm. Aasia ja arabimaat) ja höyrygeneraattoreita, joihin koronapandemia on iskenyt negatiivisesti. Kasvua toivat etenkin EOS-yrityskaupan kautta vahvistuneet maat eli Saksa (+242%), muut Euroopan maat (+82%) ja Venäjä (+99%).
Vahva tilauskanta ja ilmoitetut lisäinvestoinnit tuotantokapasiteettiin tukevat tulevien vuosien tuloskasvunäkymiä
Harvia julkaisi torstaina tiedotteen, jonka mukaan se on solminut kaupan sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivasta kiinteistöstä Länsi-Virginiassa. Kiinteistö on kooltaan 8900 m2, ja sen arvioidaan kasvattavan AHS:n tuotantokapasiteettia noin kolmanneksella syksystä 2021 eteenpäin. Sen jälkeen tehtaan kapasiteettia on vielä mahdollisuus kasvattaa ja monipuolistaa edelleen maltillisin investoinnein. Arvioimme tuotantokapasiteetin rajoittaneen Pohjois-Amerikan kasvua Q4:ll:ä (kasvu ”vain” 49 %). Yhtiön oli määrä saada Q4:llä uutta tuotantokapasiteettia (+40 %) USA:ssa käyttöön, mutta konetoimitukset viivästyivät ja käyttöönotto siirtyi Q1:lle. Tiedotustilaisuudessa johdon kommenteista ilmeni, että tilauskanta on kasvanut poikkeuksellisen suureksi etenkin tällä markkinalla ja vahvat kysyntäajurit eivät näytä hidastumisen merkkejä.
Yhtiö ei anna lyhyen aikavälin ohjeistusta, vaan tyytyi toistamaan pitkän aikavälin tavoitteensa
Harvia ei anna lyhyen aikavälin näkymiä, mutta yhtiöllä on pitkän aikavälin tavoitteet (liikevaihdon kasvu yli 5 %/v. keskimäärin ja oikaistu liikevoittomarginaali 20 %). Suorittaminen on nyt niin kovalla tasolla ja markkinan kysyntänäkymiä vetävät trendit (saunomisen terveyshyödyt, saunomisen yleistyminen, kodinparannusbuumi) niin vahvat, ettei tavoitteiden saavuttamisessa lähivuosina ole kysymystä. Nostimme 2021-2023 liikevaihtoennusteitamme 10-13 % ja liikevoittoennusteitamme 12-14 %. Liikevaihdon kasvuennusteemme 2021-2022 ovat 18 % ja 12 % ja liikevoittomarginaaliennusteemme 21 % (2020: 22,4 %)
Laadukkaasta kasvusta joutuu (ja pitääkin) maksaa korkeaa hintaa, sillä aika korjaa kireän arvostuksen
Ennusteidemme mukaiset 2021 ja 2022 P/E- luvut ovat nousseet uusille ennätystasoille 28x ja 25x. Vastaava kehitys on huomattavissa myös EV/EBIT-kertoimissa, jotka ovat 22x ja 19x. Harvialla on vahva markkina-asema, hyvä brändi, toimialan paras kannattavuus, vakaa kassavirta, matala vuotuinen investointitarve, vahva pääoman tuotto, laadukas johto ja lähes kaikki laatuyhtiökriteerit täyttyvät. Tulospohjainen arvostus on noussut kireälle tasolle, mutta laajennusinvestointien tuoma uusi kapasiteetti ja patoutunut kysyntä luovat harvinaisen selvät kasvunäkymät. Harvia on noussut saksalaisen Klafsin rinnalle globaalin sauna- ja spa-markkinan suurimmaksi tekijäksi. Markkina on pirstaleinen, ja Harvialla on mahdollisuus jatkaa alan konsolidointia, mitä pidämme aiempien yrityskauppaonnistumisten valossa positiivisena optiona omistaja-arvolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 128,9 | 143,9 |
kasvu-% | 47,26 % | 18,12 % | 11,65 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 27,2 | 30,3 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 21,12 % | 21,07 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,07 | 1,21 |
Osinko | 0,51 | 0,60 | 0,75 |
Osinko % | 2,08 % | 1,36 % | 1,70 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 41,23 | 36,35 |
EV/EBITDA | 18,19 | 26,65 | 23,19 |