Kamux Q1: Tuotto-odotus on tuloskunnon elpymisen varassa
Kamuxin Q1-kannattavuus oli odotuksia heikompi odotuksia raskaamman kulurakenteen ja vaisummin elpyneen autokatteen vuoksi. Raportin yhteydessä yhtiö toisti ohjeistuksensa, mutta haastavassa liiketoimintaympäristössä ohjeistuksen vaatima ripeä tuloskunnon elpyminen vaikuttaa mielestämme haastavalta ja päivitetyt ennusteemme ovatkin ohjeistuksen alapuolella. Nykyisellä tuloskunnollaan osake on kallis, mutta lähivuosina elpyvän tuloksen luoma nousupotentiaali painaa mielestämme vaakakupissa lyhyen aikavälin riskejä enemmän. Laskemme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta) ja toistamme 6,0 euron tavoitehinnan.
Autokate elpyi odotuksiamme vaisummin ja kulurakenne oli odotuksia raskaampi
Kamuxin Q1-liikevaihto laski 223 MEUR:oon, mikä jäi aavistuksen verran 228 MEUR:n ennusteestamme. Liikevaihdon laskua ajoi sekä kutistut määrä myytyjä autoja että vertailukautta matalampi myytyjen autojen keskihinta. Suomessa (+1 %) ja Saksassa (+4 %) myytyjen autojen lukumäärä ylitti ennusteemme, mutta Ruotsi (-12 %) jäi selvästi odotuksistamme heikon kruunun aiheuttaman hankalan ostomarkkinan vuoksi. Katsauskauden liikevoitto painui 0,8 MEUR:oon (Q1’22: 5,7 MEUR), mikä jäi 2,5 MEUR:n ennusteestamme. Ennustealituksen taustalla oli odotuksiamme hitaammin elpynyt autokate ja ennusteitamme raskaampi kulurakenne. Jokainen segmentti jäi ennusteistamme, mutta yhtiön mukaan autokate parani kuukausi kuukaudelta kvartaalin aikana.
Ohjeistuksen saavuttaminen vaikuttaa haastavalta
Kuluvana vuonna Kamux priorisoi kannattavuutta ja ohjeistaa ainoastaan oikaistua liikevoittoa, jonka se odottaa paranevan edellisvuoden tasolta (17,5 MEUR). Yhtiö ei ole kuluvana vuonna avaamassa uusia myymälöitä Ruotsiin, mikä on mielestämme pääoman allokoinnin näkökulmasta hyvä ratkaisu segmentin verrattain suuri koko ja heikko tuloskunto huomioiden. Heikon Q1:n jälkeen laskimme kuluvan vuoden liikevoittoennusteemme 14,4 MEUR:oon (aik. 18,8 MEUR). Mielestämme ohjeistus vaikuttaa Q1:n kulurakenteella haastavalta, mutta yhtiöllä saattaa tulevina kvartaaleina olla joitain vipuja vedettävänä kulurakenteen keventämiseksi. Ennusteissamme yhtiön tulos pohjaa kuluvan vuoden aikana ja kääntyy Q4:llä takaisin nousuun. Raportin yhteydessä laskimme lähivuosien tulosennusteitamme 7-8 %. Ennusteissamme yhtiön liikevoitto elpyy 28 MEUR:oon vuonna 2025, mutta nykyisessä makroympäristössä tuloskehityksen ennustettavuus on poikkeuksellisen heikko. Yhtiön uusi toimitusjohtaja aloittaa kesäkuun alussa, mikä voi tuoda kaivattuja uusia näkemyksiä yhtiöön. Jatkuvista pettymyksistä johtuen usko/luottamus tuloksen parantumiseen on koetuksella ja odotammekin uudelta toimitusjohtajalta konkreettisia askelmerkkejä kannattavuuden parantamiseksi.
Pitkässä pelissä on paljon potentiaalia, mutta lähitulevaisuus säilyy haastavana ja riskit koholla
Kamuxin arvostus on kuluvan vuoden kertoimilla korkea, mutta mielestämme osaketta on katsottava tulospohjaa pidemmälle. 2024 kertoimilla arvostus vaikuttaa neutraalilta ja vasta 2025-2026 ennusteillamme osakkeessa on oleellista nousuvaraa. Lyhyellä aikavälillä yhtiön näkymä säilyy haastavana, mutta markkinan myllerryksenkin keskellä näemme Kamuxilla edellytykset hyötyä kilpailijoiden ahdingosta ja voittaa pitkäjänteisesti markkinaosuutta vahvan taseensa turvin. Arvaamattomasta lyhyen aikavälin näkymästä huolimatta matala tase- ja liikevaihtopohjainen arvostus rajaa nähdäksemme osakkeen laskuvaraa. DCF-mallimme indikoi yhtiölle melko maltillisilla oletuksilla 6,6 euron osakekohtaista arvoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 968,7 | 944,2 | 1 023,6 |
kasvu-% | 3,33 % | −2,53 % | 8,40 % |
EBIT (oik.) | 17,6 | 18,8 | 23,8 |
EBIT-% (oik.) | 1,81 % | 1,99 % | 2,33 % |
EPS (oik.) | 0,28 | 0,33 | 0,43 |
Osinko | 0,15 | 0,16 | 0,18 |
Osinko % | 3,46 % | 2,89 % | 3,25 % |
P/E (oik.) | 15,23 | 16,61 | 12,83 |
EV/EBITDA | 7,91 | 8,80 | 7,93 |