Kamuxin heikot Q4-luvut olivat jo joulukuun tulosvaroituksen myötä tiedossa, mutta raportti lisäsi mielestämme näkyvyyttä siihen, että tekijät kvartaalin lopussa äkillisesti heikentyneen tuloskunnon takana ovat ohimeneviä. Raportti vahvisti luottamustamme yhtiön kykyyn tehdä kannattavaa liiketoimintaa Saksassa. Kasvupanostuksien lykkääminen Ruotsissa taas vaikuttaa järkevältä päätökseltä, koska segmentti on pidempään alisuoriutunut kannattavuuden osalta. Alkuvuodesta kysyntä on säilynyt etenkin Suomessa odotuksiamme vahvempana ja yhtiö kertoi keskittyvänsä kuluvana vuonna kannattavuuteen, mikä aiheutti nousupainetta kannattavuusennusteisiimme. Nostamme tavoitehintamme 6,0 euroon (aik. 5,4 eur) ja nostamme suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää).
Varastoa tervehdytettiin oikein urakalla, mikä rasitti kannattavuutta
Käytettyjen autojen markkina oli erittäin haastava Q4:llä ja Kamuxin liikevaihto laski poikkeuksellisesti 9 % myytyjen autojen lukumäärän painuttua selvästi vertailukaudesta (Suomi -12 %, Ruotsi -10 % ja Saksa -19 %). Kvartaalin jälkimmäisellä puoliskolla etenkin kalliimpien autojen markkinahinnat laskivat nopeasti, mikä aiheutti tuntuvaa painetta autokatteisiin etenkin Suomessa ja Ruotsissa. Oikaistu liikevoitto laski heikon autokatteen painamana 77 % 2,1 MEUR:oon. Kannattavuutta kannatteli korkeakatteisten integroitujen palveluiden myynti (+ 19 %) ja niiden penetraatioasteet kasvoivat kaikissa tuoteryhmissä jokaisessa segmentissä. Saksassa integroitujen palveluiden myynti kasvoi erittäin vahvasti ja yhtiö teki jälleen voitollisen neljänneksen (EBIT: 0,3 MEUR) markkinan merkittävästä kutistumisesta huolimatta. Liiketoiminnan rahavirta oli Q4:llä erittäin korkea 26,9 MEUR, koska yhtiö laski varastotasojaan parantuneen ostomarkkinan ja autojen markkinahintaan kohdistuvan paineen vuoksi.
Keskittyminen siirtyy aiempaa enemmän kannattavuuteen
Kuluvan vuoden osalta Kamux ohjeistaa ainoastaan tulosta ja yhtiö odottaa paranevaa oikaistua liikevoittoa. Yhtiön mukaan se keskittyy kasvuhakuisesta strategiastaan huolimatta kannattavuuteen, eikä esim. Ruotsiin ole tänä vuonna tiedossa uusia myymäläavauksia. Mielestämme Ruotsi on kannattavuuden osalta alisuoriutunut pidempään, joten näemme asioiden fiksaamisen myönteisenä asiana. Keskittyminen kannattavuuteen voi arviomme mukaan kieliä myös pidempiaikaisesta hallitumman kasvun tavoittelusta, minkä seurauksena odotamme aiempaa rauhallisempaa myymäläverkoston ylösajoa Ruotsissa. Saamme lisää näkyvyyttä yhtiön pidemmän aikavälin tavoitteisiin viimeistään strategian ja taloudellisten tavoitteiden yhteydessä, jotka yhtiö kertoi julkistavansa alkuvuonna 2024. Nostimme lähivuosien liikevoittoennusteitamme 4-18 %. Ennusteissamme yhtiön oikaistu liikevoitto kasvaa 2022-2026 noin 18 % vuodessa yhtiön kannattavuuden elpyessä käytettyjen autojen markkinan mukana.
Mielestämme korvaus on houkutteleva heikosta lyhyen aikavälin ennustettavuudesta huolimatta
Kamuxin kuluvan vuoden tulospohjainen arvostus on koholla heikon suhteellisen kannattavuuden vuoksi, mutta tulosparannuksen sisältävä 2024 tulospohjainen arvostus on mielestämme kohtuullinen. Lyhyellä aikavälillä yhtiön näkymä säilyy haastavana, mutta markkinan myllerryksenkin keskellä näemme Kamuxilla edellytykset hyötyä kilpailijoiden ahdingosta ja voittaa pitkäjänteisesti markkinaosuutta. Arvaamattomasta lyhyen aikavälin näkymästä huolimatta matala tase- ja liikevaihtopohjainen arvostus rajaa nähdäksemme osakkeen laskuvaraa. DCF-mallimme indikoi yhtiölle melko maltillisillakin oletuksilla 6,8 euron osakekohtaista arvoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 968,7 | 952,5 | 1 032,5 |
kasvu-% | 3,33 % | −1,67 % | 8,39 % |
EBIT (oik.) | 17,6 | 19,2 | 24,0 |
EBIT-% (oik.) | 1,81 % | 2,01 % | 2,33 % |
EPS (oik.) | 0,28 | 0,34 | 0,43 |
Osinko | 0,15 | 0,16 | 0,18 |
Osinko % | 3,46 % | 2,99 % | 3,36 % |
P/E (oik.) | 15,23 | 15,71 | 12,32 |
EV/EBITDA | 7,91 | 8,49 | 7,71 |