Käytettyjen autojen kauppiaat pyrkivät kirimään digitalisaatiossa
Koronapandemian aiheuttamat poikkeusolot painostivat kuluttajia asioimaan enenevissä määrin digitaalisissa kanavissa, mikä näkyi myös autokaupassa. Poikkeusolojen tuomasta myötätuulesta huolimatta verkkokaupan osuus käytettyjen autojen myynnistä on edelleen selvästi montaa muuta tuoteryhmää jäljessä. Tuotteen ominaisuudet voivat olla yksi tekijä verkkokaupan alhaisen osuuden taustalla, mutta Roland Berger nostaa esille myös kuluttajan ostoprosesseihin liittyviä kipupisteitä kuten auton rahoitukseen liittyvän paperityön ja kaupan toteutumiseen liittyvän viiveen.
Laajemmin autokauppaa käsitellessä katsauksessaan Fortune korostaa kasvavan väärennettyjen auton vaihto-osien tarjonnan autokaupan digitalisaatiota hidastavana tekijänä. Väärennettyjen tuotteiden valmistajat myyvät tyypillisesti tuotteitaan halvemmalla, mutta heikomman laatunsa vuoksi ne hajoavat helpommin, mikä voi heikentää kuluttajan luottamusta digitaalisissa kanavissa asiointia kohtaan. Negatiiviset kokemukset luovat kuitenkin mahdollisuuksia toimijoille, jotka kykenevät rakentamaan brändiään kuluttajien vaatimusten täyttämisen päälle.
Verkkokaupan roolin odotetaan kasvavan merkittävästi käytettyjen autojen kaupassa
Statistan mukaan vuonna 2020 verkkokaupan osuus käytettyjen autojen kaupasta oli Euroopassa 4,2 %. Amerikkalaiset ovat digitaalisessa siirtymässä edellä ja vastaava luku oli USA:ssa 9,7 %. Osuuden odotetaan kasvavan merkittävästi kummallakin markkina-alueella ja vuonna 2025 Statista arvioi verkkokaupan osuuden olevan Euroopassa 9,8 % ja Yhdysvalloissa 18 %.
Lähde: Statista
Verkossa myytyjen autojen osuus aliarvioi kuitenkin digitaalisten kanavien tärkeyttä, koska monen kuluttajan ostopolku alkaa verkossa, vaikka itse kauppa sinetöidäänkin kivijalkaliikkeessä. Esimerkiksi Kamux arvioi, että ainoastaan 1 % yhtiön asiakkaista asioi alusta loppuun myymälässä.
Fragmentoitunut markkina voi olla hidastava tekijä
Käytettyjen autojen markkina on hyvin fragmentoitunut, mikä yhdessä toimijoiden rajattujen investointiresurssien kanssa hidastaa Roland Bergerin mukaan alan uusiutumista. Lienee selvää, ettei pienillä toimijoilla ole Amazonin kaltaisia resursseja investoida digitaalisiin kyvykkyyksiin. Kyky palvella asiakkaita digitaalisesti vaatii kuitenkin huomattavasti toimivia verkkosivuja enemmän. Asiakas voi haluta esimerkiksi kontaktittoman koeajon, virtuaalisen hinnanneuvottelun, rahoituksen digitaalisten kanavien välityksellä, sekä kontaktittoman oston ja/tai toimituksen. Amazonista voinee oppia, että kuluttajan näkökulmasta mitä nopeammin koko asiointitapahtuman voi suorittaa sen parempi.
Digitaalinen siirtymä muovaa käytettyjen autojen markkinaa
Asiointikokemuksen siirtyessä enenevissä määrin digitaalisiin kanaviin on toimijoiden kehityttävä alan mukana pitääkseen markkinaosuuksistaan kiinni. Luonnollisesti kaikilla ei ole vastaavia edellytyksiä vastata kuluttajien muuttuviin vaatimuksiin, minkä voisi kuvitella nopeuttavan toimialan konsolidaatiota. Kivijalassa korostuu tulevaisuudessa monikanavainen asiointikokemus, jossa myymäläverkosto ja verkkokauppa tukevat saumattomasti toisiaan. Viime vuosina suuret puhtaasti verkossa toimivat aggressiiviset pelurit ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan, mutta nähtäväksi jää, mille tasolle verkkokaupan osuus käytettyjen autojen myynnistä asettuu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 937,5 | 1 103,7 | 1 303,9 |
kasvu-% | 29,48 % | 17,74 % | 18,14 % |
EBIT (oik.) | 31,4 | 35,1 | 43,8 |
EBIT-% (oik.) | 3,35 % | 3,18 % | 3,36 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,66 | 0,83 |
Osinko | 0,20 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,74 % | 4,48 % | 5,22 % |
P/E (oik.) | 19,88 | 8,10 | 6,42 |
EV/EBITDA | 11,79 | 4,86 | 4,11 |