Keskon analyytikkopuhelu oli yllätyksetön, mutta mielenkiintoinen
Kesko kävi eilen järjestämässään analyytikkopuhelussa tarkemmin läpi eri segmenttien kehitystä ennen hiljaisen periodin alkamista. Puhelun sisällössä ei ollut suurempia yllätyksiä, joskin käsitellyt teemat olivat hyvin mielenkiintoisia. Emme ole tehneet puhelun perusteella ennustemuutoksia tai muutoksia näkemykseemme.
Ruokakaupassa inflaatio on alkuvuodesta selvästi kiihtynyt aiemmasta
Päivittäistavarakaupassa (PT) myynti on aiemmin kerrotun mukaisesti jatkanut hyvässä kasvussa (tammi-helmikuussa +4 %).
PT:n alkuvuoden kasvua selittää etenkin Kespron myynnin palautuminen kuluttajien palatessa hiljalleen ravintoiloihin pandemian jäädessä taka-alalle. Ruuan hintainflaatio on myös nostanut päätään alkuvuodesta avittaen ruokakaupan myynnin kasvua. Viimeisintä vastaavaa tilannetta joudutaan hakemaan vuodesta 2012, jolloin inflaatio liikkui myös noin 5 %:ssa. Keskon mukaan yhtiön marginaalit kehittyivät suhteellisen stabiilisi silloin ja yhtiö vaikutti myös nyt luottavaiselta, että kohonneet kustannukset sekä hankittavissa tuotteissa että oman toiminnan pyörittämisessä onnistutaan vyöryttämään asiakkaille.
Myös PT:n verkkokaupan kasvussa on kommenttien perusteella havaittavissa selvää tasaantumista. Tämä johtuu yhtiön mukaan ensisijaisesti kovista vastaluvuista, sillä vertailukaudella rokotuskattavuus oli vielä matala. Norjalainen kilpailija Oda aloitti pk-seudulla myös alkuvuodesta, mutta Kesko ei vaikuta edelleenkään olevan erityisen huolissaan uudesta tulokkaasta. Myös näkemyksemme mukaan Keskon panostaminen laatuun ja sen laaja valikoima erottavat sen Odan tarjonnasta.
Rakentamisen ja talotekniikan toimintaympäristössä ei toistaiseksi muutosta
Rakentamisessa ja talotekniikassa (R&T) tammi-helmikuun myynnin kehitys on ollut edelleen erittäin vahvaa (+19 % vrt.) yritysasiakkaiden myynnin kasvun kautta. Vahvaa kasvua selittää edelleen myös voimakas inflaatio mm. puutavarassa, terästuotteissa sekä muoveissa. Kesko onnistui jo viime vuoden puolella viemään tätä inflaatiota tehokkaasti myyntihintoihinsa ja uskomme, että näin käy myös jatkossa. Toistaiseksi kohdemarkkinoiden rakennusluvat ja -aloitukset ovat myös jatkaneet hyvällä tasolla. Toisaalta vasta kesäkaudella nähdään etenkin se, miten kuluttajien remontointi kehittyy. 2020 oli kuluttajien nikkarointibuumin huippuvuosi ja 2021 se jo osin maltillistui.
Venäjän hyökkäyksen vaikutukset välillisiä Keskon liiketoiminnassa
Venäjän hyökkäyksestä keskusteltiin myös ja kuten koronapandemian alettua yhtiö on joutunut huolehtimaan tuotteiden saatavuudesta ja logistiikkaketjujen toimivuudesta erityisen tarkasti. Saatavuushaasteet Kesko vaikuttaa ainakin toistaiseksi onnistuneen selättämään PT-kaupassa ja R&T:ssä hyvin vahvojen toimittajasuhteiden myötä, joista merkittävä osa on kotimaassa. Autokaupassa Volkswagenin saatavuusongelmat vaivaavat kuitenkin merkittävästi pahentuneen komponenttipulan myötä, mikä oli tilanne jo ennen hyökkäystä sillä segmentin myynti laski tammi-helmikuussa 17 %:lla.
Hyökkäyksen myötä romahtaneesta maaliskuun kuluttajaluottamuksesta keskusteltiin myös. Keskon kommenttien perusteella kuluttajien käyttäytymisen muutokset liittyvät tällä hetkellä ensisijaisesti pandemian helpottamiseen ja vielä on liian aikaista arvioida sitä, miten kuluttajaluottamuksen nopea lasku vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Kesko vaikutti kuitenkin luottavaiselta, että sen eri tasoille hinnoitellut tuoteperheet vastaavat kuluttajien toiveita, myös siinä tilanteessa, että kuluttajaluottamus olisi heikkoa pidempäänkin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesko
Kesko on vuonna 1940 perustettu suomalainen kaupan alan toimija. Yhtiö toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu liikkeitä esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11 300,2 | 11 529,6 | 11 817,7 |
kasvu-% | 5,91 % | 2,03 % | 2,50 % |
EBIT (oik.) | 775,5 | 742,5 | 751,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,86 % | 6,44 % | 6,35 % |
EPS (oik.) | 1,44 | 1,37 | 1,38 |
Osinko | 1,06 | 1,07 | 1,08 |
Osinko % | 3,61 % | 6,63 % | 6,70 % |
P/E (oik.) | 20,36 | 11,80 | 11,72 |
EV/EBITDA | 10,65 | 6,66 | 6,54 |