Konecranes Q1: Kertaerät oikaistuna kelvollinen suoritus
Konecranesin Q1-luvuissa oli hyvää ja huonoa. Konsernin tilauskertymä ylitti oman ennusteemme selvästi ja ylsi lähes konsensukseen. Liikevaihto taas ylitti sekä oman että konsensusodotuksen. Pettymys tuli kannattavuudessa, joka oli heikko oikaistunkin liikevoiton osalta ja jossa etenkin Teollisuuslaitteet-yksikön luvut olivat rumia. Kokonaisarviossa on kuitenkin huomioitava Satamaratkaisujen 18 MEUR:n kertaluonteinen projektikustannusylitys, joka sisältyi myös oikaistuun EBITA:an. Raportoitua tulosta kaunisti MHE-Demagin omistusosuuteen tehty 21 MEUR:n käyvän arvon lisäys rahoituserissä. 2020-ohjeistusta ei annettu, mutta kysyntänäkymää koskevat kommentit olivat pessimistisiä. Kurssireaktion tulisi mielestämme perustellusti olla melko maltillinen.
Konsernin Q1-tilauskertymä oli 737 MEUR (-13 % v/v) oman odotuksemme oltua 687 MEUR ja konsensuksen 747 MEUR. Lasku oli reippainta Satamaratkaisuissa (-26 % v/v). Konsernin liikevaihto kasvoi 2 % v/v ollen selvästi yli odotusten. Liikevaihdossa suurin positiivinen yllätys tuli Satamaratkaisuissa (+4 % v/v). Konsernin kannattavuus oli pehmeä (oikaistu EBIT-marginaali 1,6 % odotusten oltua 3,3-3,7 %:ssa) ja tämä johtui etenkin Teollisuuslaitteista, joiden oikaistu EBITA-marginaali oli 4,0 % negatiivinen. Jos mainittu Satamaratkaisujen 18 MEUR:n kertaluonteinen projektikustannusylitys oikaistaisiin, olisi EBIT-marginaali ollut melko kelvollinen 3,9 %. Ilman MHE Demagin käyvän arvon lisäystä ja muita kertaeriä laskettu EPS oli -0,01 euroa eli reippaasti alle 0,13-0,20 eurossa olleiden ennusteiden.
Konecranes kommentoi kysyntänäkymiä seuraavasti: ”Kysyntäympäristö heikkenee teollisuuden asiakassegmenteissä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa Q1’20:een verrattuna. Vaikka Kiinassa on ollut nähtävissä ensimmäisiä merkkejä kysynnän kohenemisesta alkuvuodesta 2020, muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella kysyntäympäristö heikkenee. Globaali konttiliikenne on supistunut merkittävästi, ja monet satamaoperaattorit lykkäävät päätöksentekoa nykyisessä markkinaympäristössä. Konttienkäsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin yleiset näkymät ovat kuitenkin edelleen hyvät”. Tulkintamme on, että odotukset Q2-Q3’20:n tilauskertymästä ovat alhaalla. Huhtikuun lopussa Konecranesin tehtaat Intiassa, Malesiassa, Filippiineillä ja Etelä-Afrikassa ovat suljettuina, mutta näiden keskeytysten vaikutusten globaaliin hankintaketjuun odotetaan olevan rajallisia, sillä komponenttitehtaat Euroopassa ovat jatkaneet toimintaansa keskeytyksettä. Kaikkiaan kommenteissa ei ollut mitään erityisen uutta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Konecranes
Konecranes on vuonna 1994 perustettu yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Yhtiöllä on liiketoimintaa yli 50 maassa. Konecranesin tuotteita valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa kaikilla mantereilla sekä maailmanlaajuisen alihankkijoiden verkoston kautta. Konecranesin liiketoiminta on jaettu kolmeen liiketoiminta-alueeseen – Kunnossapitoon, Teollisuuslaitteisiin ja Satamaratkaisuihin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 326,9 | 3 143,2 | 3 178,2 |
kasvu-% | 5,41 % | −5,52 % | 1,11 % |
EBIT (oik.) | 249,3 | 169,1 | 235,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,49 % | 5,38 % | 7,41 % |
EPS (oik.) | 1,92 | 1,20 | 1,82 |
Osinko | 1,25 | 0,90 | 1,25 |
Osinko % | 4,56 % | 1,84 % | 2,55 % |
P/E (oik.) | 14,30 | 40,73 | 26,89 |
EV/EBITDA | 10,29 | 14,07 | 11,31 |