Konecranes Q2 keskiviikkona: Lisää kierroksia
Konecranes julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 26.7. klo 8:30. Yhtiön markkinatilannetta on leimannut tietty tasaisuus, vaikka negatiivisia riskejä onkin kasautunut. Yhtiöltä nähty vahva kannattavuus Q1:llä sekä liikevaihdon odotettu nopea kasvu Q2:lla ovat kuitenkin antaneet hyvät eväät positiiviselle tuloskehitykselle. Odotamme Konecranesin toistavan 2023-ohjeistuksensa. Osakkeen arvostus indikoi edelleen reilua nousuvaraa.
Kasvu- ja kannattavuusajurit vielä oikeassa asennossa Q2:lla
Ennusteemme konsernin Q2-tilauskertymäksi on 1166 MEUR (+8 % v/v), joka ylittää konsensuksen (1121 MEUR; +4 % v/v). Tilauskertymä sai tukea reilun 130 MEUR:n arvoisesta automaattisten pinoamisnostureiden (ASC) tilauksesta tutulta asiakkaalta Yhdysvalloista. Konecranesin erikseen julkistamat tilaukset kasvoivat arviomme mukaan noin +25 % v/v (160-170 MEUR vs. 130 MEUR). Odotamme pohjatilauksiin +5 %:n v/v kasvua, pääasiassa hinnankorotusten vetämänä.
Ennusteemme konsernin Q2-liikevaihdon kasvuksi (+23 % v/v) on samaa tasoa konsensuksen kanssa. Kasvua on vauhdittanut Q1:n lopun tilauskanta, joka oli 32 % vuotta aiempaa suurempi. Odotamme Kunnossapitoon reilun +10 %:n, Teollisuuslaitteisiin +28 %:n ja Satamaratkaisuihin +39 %:n v/v liikevaihdon kasvua. Konecranes on kyennyt edelleen parantamaan toimituskykyään ja kuten tilauskertymässä, myös liikevaihdon kasvussa tehdyt hinnankorotukset ovat keskeisessä asemassa. Q1:llä hinnankorotusten vaikutus liikevaihdon kasvuun oli noin +10 % v/v ja arvioimme vaikutuksen edelleen olleen +5…+10 %:n v/v luokkaa Q2:lla.
Odotuksemme Q2:n oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (10,3 %) on konsensusta (9,7 %) korkeampi. Tämä johtuu ennen kaikkea Teollisuuslaitteisiin ennustamastamme konsensusta paremmasta kannattavuudesta. Teollisuuslaitteiden EBITA-marginaali oli hyvä (6,8 %) jo Q1’23:lla, jolloin kannattavuutta tukivat operatiivinen vipu, hinnoittelu ja optimointiohjelman vaikutukset. Uskomme näiden tekijöiden tukeneen edelleen Teollisuuslaitteiden Q2-kannattavuutta. Samalla myös logistiikkakustannukset ovat alentuneet merkittävästi, mikä tukee kaikkia liiketoimintoja. Painetta kannattavuuteen tulee kuitenkin edelleen noin +5 %:n v/v palkkainflaatiosta.
Kysyntänäkymissä on kuitenkin negatiivisia riskejä
Konecranesin H2’23:n kysyntäajureiden näkymä on melko lattea. Kunnossapidon ja Teollisuuslaitteiden indikaattoreista teollisuuden kapasiteetin käyttöaste oli EU:ssa ja Yhdysvalloissa Q2’23:lla laskussa vuoden takaiseen nähden, mutta samalla tasolla kuin Q1’23:lla. Teollisuuden ostopäällikköindikaattori (MPMI) jatkoi laskuaan Euroopassa Q2’23:lla (keskimäärin 44,7) ja pysytteli alle kriittisen 50:n rajan myös Yhdysvalloissa (48,3). Satamaratkaisuihin pätee sama mitä aiemmin totesimme Cargotecin Kalmarista: Vaikka Drewry vielä Q1’23:n ennusteessaan odottikin globaalin konttiliikenteen +0,4 %:n v/v volyymikasvua kuluvana vuonna, on konttivarustamojen vaikea sulattaa alhaisia rahtihintoja (WCID-indeksi oli Q2’23:lla keskimäärin -78 %:n laskussa v/v ja -13 %:n laskussa kv/kv) kun samaan aikaan vesille tulee koko ajan huomattavia määriä uusia konttilaivoja. Alueelliset vaihtelut konttiliikenteen kehityksessä ovat kuitenkin merkittäviä.
Konecranes on ohjeistanut vuodelle 2023 liikevaihdon kasvua ja vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin nousua vuoden 2022 9,5 %:sta. Ohjeistuksen alarajalle on vahvan tilauskannan turvin melko helppo päästä, sillä se mahdollistaa Q2-Q4’23:lla jopa -8 % v/v liikevaihdon laskun sekä ”vain” 9,0 %:n EBITA-marginaalin (Q2-Q4’22 tot. 10,2 %). Paineita kannattavuuteen tulee lähinnä palkkainflaatiosta, mutta kiinteitä kustannuksia vahditaan edelleen tiukasti. Ennusteemme tilauskertymän muutokseksi vuonna 2023 on +7 % v/v (konsensus ±0 % v/v), liikevaihdon kasvuksi +19 % v/v (konsensus: +18 % v/v) ja oikaistuksi EBITA-marginaaliksi 10,6 % (konsensus: 10,9 %). Tilauskertymäennusteessa suurin ero Inderesin ja konsensuksen välillä löytyy Satamaratkaisuista, joissa konsensus ei mielestämme täysin huomioi edellä mainittua suurtilausta. Uskomme Konecranesin uusivan väljän 2023-ohjeistuksensa.
Kuulisimme mielellämme johdolta tarkempien kysyntänäkymien lisäksi kommentteja kilpailutilanteesta, omasta hinnoittelusta ja kustannusinflaatiosta sekä päivitetyn strategian mukaisten kasvu- ja kannattavuustoimenpiteiden etenemisestä.
Osakkeessa yhä reippaasti nousuvaraa
Konecranesin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen, mikä tekee riskikorjatusta tuotosta houkuttelevan. Vuosien 2023-2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -15…-36 % alle verrokkien mediaanin. Nousuvara DCF-arvoon on +43 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Konecranes
Konecranes on vuonna 1994 perustettu yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Yhtiöllä on liiketoimintaa yli 50 maassa. Konecranesin tuotteita valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa kaikilla mantereilla sekä maailmanlaajuisen alihankkijoiden verkoston kautta. Konecranesin liiketoiminta on jaettu kolmeen liiketoiminta-alueeseen – Kunnossapitoon, Teollisuuslaitteisiin ja Satamaratkaisuihin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 364,8 | 4 000,1 | 4 425,9 |
kasvu-% | 5,62 % | 18,88 % | 10,65 % |
EBIT (oik.) | 318,5 | 426,0 | 458,9 |
EBIT-% (oik.) | 9,47 % | 10,65 % | 10,37 % |
EPS (oik.) | 2,65 | 3,54 | 3,92 |
Osinko | 1,25 | 1,40 | 1,60 |
Osinko % | 4,35 % | 2,55 % | 2,92 % |
P/E (oik.) | 10,87 | 15,50 | 14,01 |
EV/EBITDA | 8,47 | 9,89 | 8,82 |