Konsolipelaaminen maistuu sijoittajille pelisektorin arvostustasojen perusteella
Tarkastelimme jälleen globaalisti pörsseihin listattujen peliyhtiöiden arvostustasoja sekä yhtiöiden lähivuosien kasvu- ja kannattavuusennusteita. Yhtiöt on jaoteltu kolmeen ryhmään: 1) mobiilipeliyhtiöt, 2) konsoli- ja PC-peliyhtiöt sekä 3) monialustaiset peliyhtiöt, jotka toimivat molemmissa edellä mainituissa segmenteissä. Isossa kuvassa pelisektorin fundamenteissa ei ole tapahtunut muutoksia ja kokonaisuudessaan peliyhtiöiden liikevaihtojen odotetaan kasvavan lähivuosina vahvasti ja kannattavuuksien olevan keskimäärin erittäin hyvällä tasolla, vaikka yhtiökohtaiset erot ovat suuria. Peliyhtiöiden arvostustasot ovat keskimäärin edelleen korkealla tasolla ja arvostustasojen kestävyys vaatii arviomme mukaan tuloskasvuodotusten lunastamista. Arvostuskertoimissa on kuitenkin suuria yhtiökohtaisia eroja ja arvostukseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. yhtiön peliportfolion laajuus ja laatu, odotukset tulevia peliprojekteja kohtaan, omistaako yhtiö kehittämiensä pelien aineettomat oikeudet eli IP:t, sekä yhtiön pelien historiallinen myyntimenestys.
Mobiilipeliyhtiöiden mediaani EV/Liikevaihto-kerroin on vuoden 2019 ennusteilla 1,2x ja kuluvan vuoden ennusteilla 1,3x. Vastaavat P/E-kertoimet ovat 23x ja 18x. Kertoimet ovat muutamaa poikkeusta (Zynga ja Stillfront) lukuun ottamatta selvästi matalampia kuin konsoli- ja PC-peleihin keskittyneillä yhtiöillä. Mobiilipeliyhtiöiden odotetaan keskimäärin kasvavan hitaammin ja niiden kannattavuuden ennustetaan olevan lähivuosina selvästi alemmalla tasolla kuin konsoli- ja PC-peliyhtiöillä, mikä on arviomme mukaan merkittävin syy arvostuseroon. Kilpailu mobiilipelialalla on äärimmäisen kireää ja yhtiöt joutuvat usein investoimaan merkittävän osan liikevaihdostaan käyttäjähankintaan ja markkinointiin, mikä rasittaa yhtiöiden kannattavuutta.
Mobiilipeliyhtiöistä seurannassamme olevaa Next Gamesia hinnoitellaan tällä hetkellä liikevaihtokertoimella (0,6x) selvästi alle tarkastelussa mukana olevien yhtiöiden mediaanin. Yhtiön heikon historiallisen tuloskehityksen valossa sekä liiketoiminnan käänteen onnistumiseen liittyvät riskit huomioiden matala arvostus on mielestämme tällä hetkellä perusteltu. Vuosi 2020 on yhtiölle kriittinen, sillä yhtiön on onnistuttava tulevissa pelijulkaisuissa (Blade Runner Nexus ja Stranger Things) tai muuten yhtiön osakeannin myötä vahvistunut kassatilanne alkaa heikentyä melko nopeasti. Potentiaali on huomattava, jos yhtiön seuraavat askeleet osuvat kohdalleen, mutta mielestämme riskit painavat vaakakupissa tuottopotentiaalia enemmän tällä hetkellä.
Sijoittajat arvostavat konsoli- ja PC-peliyhtiöitä edelleen todella korkeilla arvostuskertoimilla. Mediaanitasolla liikevaihtokertoimet vuosille 2019-2020 ovat 5,7x-5,9x ja vastaavat P/E-kertoimet 31x ja 28x. Korkeimman arvostuksen ansaitsevat tällä hetkellä yhtiöt, jotka ovat onnistuneet kehittämään peliportfolioihinsa laadukkaita pelibrändejä, joihin pystytään kehittämään jatko-osia sekä erilaista lisäsisältöä (esim. Paradox, CD Projekt). Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina noin 20 %:n vuosivauhtia ja kannattavuuden (EBIT-%) yltävän yli 24 %:n tasolle. Kovat kasvuodotukset yhdistettynä korkeisiin arvostuskertoimiin eivät jätä tilaa pettymyksille ja kurssiliikkeet voivat olla rajuja, jos yhtiöt eivät onnistu lunastamaan odotuksia.
Seurannassamme olevan konsoli- ja PC-peliyhtiö Remedyn arvostuskertoimet (2019e-2020e EV/S 4,1x-3,6x ja P/E 26x-17x) ovat viime aikojen kurssinoususta huolimatta edelleen reilusti alle tarkastelussa olevien yhtiöiden mediaanitason. Yhtiön Control-pelin myynti näyttäisi piristyneen loppuvuodesta pelin saatua lukuisia ehdokkuuksia ja palkintoja eri pelialan medioissa. Controlin myyntilukuihin, myynnistä Remedylle tuloutuvan liikevaihdon määrään sekä vuodelle 2019 ajoittuvaan osuuteen liittyy vielä suurta epävarmuutta. Näihin saadaan ensimmäistä kertaa kunnolla näkyvyyttä tilinpäätöksen (14.2.) yhteydessä. Lyhyellä aikavälillä odotukset yhtiötä kohtaan ovat nousseet ja tulospäivänä osakkeen kurssireaktio voi olla voimakas riippuen siitä, miten tulos ja yhtiön kuluvan vuoden näkymät vastaavat markkinoiden odotuksia. Remedyn pitkän aikavälin potentiaali on edelleen houkutteleva moniprojektimalliin nojaavan strategian jatkaessa oikeilla urilla. Remedystä joulukuussa julkaistu, edelleen ajankohtainen laaja analyysiraportti on luettavissa täältä.
Monialustaisten peliyhtiöiden ryhmään on koottuna pelialan jättiläisiä, jotka toimivat arvoketjussa niin pelinkehittäjinä, julkaisijoina kuin osaltaan jakelijoina omien alustojensa kautta. Yhtiöiden laajojen peliportfolioiden ansiosta tulovirrat ovat huomattavasti tasaisempia ja kannattavuus ennustettavampaa kuin yhtiöillä, joiden liikevaihto on riippuvainen yksittäisen pelijulkaisun onnistumisesta. Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina noin 5 %:n vauhtia ja liikevoittomarginaalin olevan vahvalla noin 22-25 %:n tasolla. Kasvuvauhti jää mobiili- sekä konsoli- ja PC-peliyhtiöitä hitaammaksi, mutta liikevaihdon jatkuvuus ja ennustettavuus ovat huomattavasti paremmalla tasolla. Näistä syistä myös hitaammin kasvavia pelialan jättejä hinnoitellaan absoluuttisesti melko korkeilla arvostuskertoimilla (2019e-2020e mediaani P/E 27x-24x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 33,5 | 37,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 66,28 % | 11,20 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,8 | 11,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 23,14 % | 31,53 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,52 | 0,78 |
Osinko | 0,10 | 0,25 | 0,35 |
Osinko % | 1,49 % | 1,52 % | 2,13 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 31,84 | 21,00 |
EV/EBITDA | 55,17 | 20,39 | 13,56 |