Marimekko on pystynyt säilyttämään liikevaihdon kasvussa ja kannattavuuden hyvänä myös nykyisessä heikommassa markkinatilanteessa. Ennustamme yhtiön jatkavan liikevaihdon kasvattamista tasaisen hyvällä kannattavuudella myös tulevina vuosina. Uskomme yhtiön tuloskasvun (keskimäärin 7 % vuodessa 2022-25) ja osingon tarjoavan kohtuullisen hyvän, 10-15 % vuotuisen tuotto-odotuksen. Toistamme lisää-suosituksen ja 10,0 euron tavoitehinnan. Kaikille avoimesti luettavissa oleva laaja raportti on luettavissa täältä.
Marimekolla on edelleen kansainvälistä kasvupotentiaalia
Marimekko on lifestyle-designyritys, jonka toiminnan ydin on ajattomien, kestävien ja käytännöllisten kuluttajatuotteiden suunnittelu ja valmistus. Marimekko tunnetaan etenkin rohkeista kuvioista ja väreistä. Viime vuonna sen liikevaihto tuli karkeasti puoliksi kodintuotteista ja muodista (muoti eli vaatteet ja laukut & asusteet tuotelinjat yhteenlaskettuna). Maantieteellisesti yhtiö on edelleen Suomi-vetoinen, sillä lähes 60 % liikevaihdosta tuli viime vuonna Suomesta. Kansainvälinen kasvu on kuitenkin Marimekon tavoitteena ja etenkin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella, josta viime vuonna tuli vajaa 20 % liikevaihdosta. Uskomme yhtiön pystyvän jatkamaan kansainvälistä kasvua tulevina vuosina, joka tukee myös tuloksen maltillista kasvua. Kansainvälinen kasvu tapahtuu Marimekon kannalta pääasiassa tukkumyyntinä, joka mahdollistaa kasvun suhteellisen pienellä riskillä, sillä merkittäviä investointeja tai kiinteiden kulujen lisäystä ei tarvita.
Ohjeistus tälle vuodelle indikoi melko tasaista tuloskehitystä
Marimekko ohjeistaa tänä vuonna sen liikevaihdon kasvavan ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan 16-19 % (2022: 18,2 %). Meidän ennuste on hyvin linjassa yhtiön ohjeistuksen kanssa, sillä odotamme 4 %:n liikevaihdon kasvua ja 18,1 % liikevoittomarginaalia. Heikkenevästä kuluttajakysynnästä huolimatta Marimekko uskoo kasvattavansa liikevaihtoa myös Suomessa, jota tukee viime vuotta selvästi isommat kampanjatoimitukset vuoden toisella puoliskolla. Marimekko odottaa kuitenkin Q1’23-liikevaihdon jäävän vertailukaudesta, joka on myös odotustemme mukaista. Ennusteemme Marimekon liikevaihdon kasvusta lähivuosille ovat 5-10 %, joka on selvästi alle yhtiön viime syksynä nostaman 15 %:n vuosittaisen kasvutavoitteen. Mikäli yhtiö pystyisi kiihdyttämään kasvua lähemmäksi tavoitteita, olisi osakkeen tuotto-odotuskin luonnollisesti houkuttelevampi. Tämä vaatisi mielestämme käytännössä odotuksiamme nopeampaa kasvua ulkomailla. Marimekko tavoittelee yli 20 %:n liikevoittomarginaalia, mutta meidän ennusteet odottavat hieman matalampaa ja suhteellisen tasaista 18-19 % marginaalia lähivuosina. Emme ole tässä raportissa tehneet ennustemuutoksia.
Arvostus neutraali, tuloskasvu ja osinko tarjoavat kohtuullisen tuotto-odotuksen
Osake on nyt arvostettu 2023 P/E noin 15x ja EV/EBIT 12x. Ottaen huomioon nykyisen korkotason ja tuloskasvunäkymät, pidämme arvostustasoa suhteellisen neutraalina. Verrokit ovat kuitenkin arvostettu jonkin verran korkeammalle, joka luo potentiaalista kertoimien nousuvaraa mielestämme myös Marimekolle. Osingon ja tuloskasvun (osakekohtainen tulos kasvaa keskimäärin 7 % vuodessa 2022-25) luoma tuotto-odotus lähivuosille on arviomme mukaan 10-15 %, joka ylittää noin 9 %:n tuottovaatimuksemme. Koska yhtiöllä ei ole isoja investointitarpeita, uskomme sen käytännössä jakavan ylimääräistä kassaansa aika ajoin lisäosinkoina (joita ei ennusteissamme ole), mikäli tulos ja kassavirta kehittyvät ennusteidemme mukaisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 166,5 | 173,3 | 190,3 |
kasvu-% | 9,40 % | 4,06 % | 9,81 % |
EBIT (oik.) | 30,4 | 31,4 | 35,4 |
EBIT-% (oik.) | 18,25 % | 18,14 % | 18,59 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,60 | 0,67 |
Osinko | 0,34 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,88 % | 3,35 % | 4,19 % |
P/E (oik.) | 15,51 | 19,80 | 17,75 |
EV/EBITDA | 8,95 | 11,48 | 10,10 |