Marimekko lanseeraa yhteistyömalliston adidaksen kanssa
Marimekko tiedotti perjantaiaamuna lanseeraavansa yhteistyömalliston adidaksen kanssa. Uudessa adidas x Marimekko -kokoelmassa yhdistyvät Marimekon kuviot ja tyyli sekä adidaksen urheiluvaateosaaminen. Kyseessä on Marimekolle ensimmäinen urheiluvaatteisiin keskittyvä brändiyhteistyö ja kokoelma on saatavilla globaalisti rajoitetun ajan. Mielestämme urheiluvaatteet ovat kiinnostava uusi aluevaltaus, koska Marimekko ei ole aikaisemmin ollut kyseisessä kentässä. Lisäksi adidaksen kaltainen kansainvälisesti arvostettu yhteistyökumppani herättää huomiota mallistoa kohtaan ja lisää sen uskottavuutta.
Yhteistyömallisto tulee saataville vaiheittain 1.6.2021 alkaen adidaksen ja Marimekon verkkokaupoissa sekä valikoiduissa adidaksen ja sen jälleenmyyjien liikkeissä ja Marimekko-myymälöissä ympäri maailman. Suomessa malliston myynti alkaa 1.7.2021.
Tiedotteessa kerrottiin, että yhteistyöhön liittyviä lisenssituottoja on tuloutettu Marimekon EMEA:n alueen liikevaihtoon Q1:llä. Marimekko kirjasi Q1:llä 1 MEUR:n (Q1’20: 0,1 MEUR) lisenssituotot EMEA:n alueelta, muttei vielä tuolloin voinut kertoa niihin liittyvästä uudesta sopimuksesta. Nyt selvisi, että ainakin osa tästä merkittävästä EMA:n alueen lisenssituottojen kasvusta liittyi tähän adidas-yhteistyöhön. Lisensointi on Marimekolle todella hyväkatteista liiketoimintaa ja tukee yhtiön kannattavuutta. Marimekko ei kerro tarkemmin yhteistyösopimuksen yksityiskohtia. Käsityksemme mukaan toimialalla on yleistä, että lisenssiyhteistyössä on etupainotteinen kertaluonteinen lisenssimaksu, jonka jälkeen Marimekko voi vielä saada tuotteiden myynnistä rojaltituloa.
Pidämme tiedotetta positiivisena Marimekon kannalta, mutta se ei aiheuta tarvetta muutoksiin ennusteissamme.
Marimekko nosti ohjeistustaan toukokuussa ja arvioi vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR). Yhtiö odottaa vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 142,9 | 155,5 |
kasvu-% | −1,48 % | 15,68 % | 8,79 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 23,6 | 23,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 16,53 % | 14,79 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,25 | 2,18 |
Osinko | 1,00 | 1,60 | 1,60 |
Osinko % | 10,98 % | 13,05 % | 13,05 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 5,45 | 5,62 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,58 | 2,46 |