Marimekko nostaa ohjeistustaan vuodelle 2020
Marimekko nosti torstaiaamuna ohjeistustaan vuodelle 2020 sekä liikevaihdon että vertailukelpoisen liikevoiton osalta. Näkymien parantumiseen vaikuttaa yhtiön mukaan erityisesti Suomen vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys ja loppuvuoden kohentuneet näkymät. Yhtiön mukaan näkymiin liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä, mm. miten asiakasmäärät vähittäismyymälöissä kehittyvät loppuvuonna ja se, voimistuuko koronaviruspandemia niin, että myymälöitä jouduttaisiin sulkemaan tilapäisesti. Myös jakelukeskusten ja logistiikan toimintavarmuuden säilymisellä on olennainen vaikutus loppuvuoden liikevaihtoon ja tulokseen.
Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai hieman alhaisempi (2019: 125 MEUR). Vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Aiemman ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioitiin jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi. Yhtiö arvioi H2-tuloskertymän painottuvan selvästi Q3:lle samalla tavalla kuin vuonna 2019. H2-liikevaihdon yhtiö arvioi kertyvän tasaisemmin, mikä viittaisi Q4:lle osuvan suhteellisesti enemmän matalakatteisempaa kampanjaluonteista myyntiä ja/tai pienempiä lisenssituottoja.
Konsensusennusteen mukaan Marimekon liikevaihdon odotettiin laskevan 121 MEUR:oon (-3 % edellisvuodesta) ja vertailukelpoisen liikevoiton nousevan 17,7 MEUR:oon (+3 % edellisvuodesta). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 122 MEUR ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 17,7 MEUR. Kirjoitimme Marimekon Q3-raportin jälkeisessä päivityksessämme, että yhtiö voi joutua vielä nostamaan ohjeistustaan vuoden 2020 osalta. Ohjeistuksen nosto tuli kuitenkin hieman odotuksiamme nopeammin ja oli odotuksiamme voimakkaampi. Näemme sekä meidän että konsensuksen ennusteissa olevan lievää nousupainetta liikevaihdon osalta ja hieman suurempaa nousupainetta liikevoiton osalta.
Marimekon suorittaminen on ollut Covid-19 -pandemian rasittamasta toimintaympäristöstä huolimatta tänä vuonna erittäin vakuuttavaa ja olemme jokaisen osavuosikatsauksen yhteydessä joutuneet nostamaan ennusteitamme odotettua paremman kehityksen ansiosta. Vaikea toimintaympäristö on näkynyt etenkin Muoti- sekä Laukut ja asusteet -segmenteissä. Pandemia on kuitenkin nostanut entistä vahvemmin esiin Marimekon laajan lifestyle-portfolion positiiviset puolet, sillä ”kotoilutrendi” on vaikuttanut positiivisesti Kodintuotteet-segmentin myyntiin ja se kasvoi Q3:lla peräti 44 %. Kannattavuus on myös koko vuoden ollut erinomainen, mikä kertoo brändin tämänhetkisestä vahvasta vetovoimasta kuluttajien keskuudessa ja johdon kyvystä siirtää hyvä kysyntä myös tulosriveille haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Kannattavuutta on myös tukenut kunnianhimoinen kiinteiden kulujen säästöohjelma, jonka yhtiö aloitti Covid-19 -pandemian puhkeamisen jälkeen.
Marimekon uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa sekä aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon myös mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa brändin potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kautta tuo myös hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 121,6 | 133,0 |
kasvu-% | 12,10 % | −3,04 % | 9,36 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 17,7 | 18,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 14,54 % | 13,91 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 1,60 | 1,72 |
Osinko | 0,00 | 1,10 | 1,20 |
Osinko % | 9,09 % | 9,92 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 7,57 | 7,03 |
EV/EBITDA | 2,31 | 3,15 | 2,92 |