Marimekko nostaa taloudellisia tavoitteitaan
Marimekko julkisti aamulla strategiansa vuosille 2023-2027 sekä nosti taloudellisia tavoitteitaan. Kasvun suhteen uusi tavoite, 15 % vuosittainen kasvu, on odotuksiamme korkeampi. Ainakin lähitulevaisuudessa uskomme Marimekon kasvun jäävän selvästi vaisummaksi viime vuosien vahvan kasvun ja heikentyneen kuluttajaluottamuksen/kysynnän takia. Marimekko kertoo lisää strategiastaan pääomamarkkinapäivällä 14.9. jonka jälkeen päivitämme tarkemmin ennusteita ja näkemystämme Marimekosta.
Taloudellisia tavoitteita nostettiin
Marimekko asetti tänään seuraavat uudet taloudelliset tavoitteet:
- liikevaihdon vuosittainen kasvu 15 % (aiemmin yli 10 %)
- vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 20 % (aiemmin: 15 %)
- nettovelka/käyttökate korkeintaan 2x (ennallaan)
- osinko osakekohtaisesta tuloksesta vähintään 50 % (ennallaan)
Kasvun suhteen Marimekko on yltänyt vuositasolla uuteen tavoitteeseensa vain viime vuonna. Viime vuosien vahvan kasvun ja heikentyneen kuluttajakysynnän takia olemme odottaneet lähivuosille vain 5 – 10 % kasvua ja 15 % kasvutavoite onkin odotuksiamme korkeampi. Maantieteellisesti Marimekko hakee edelleen kasvua erityisesti Aasiassa. Koska Suomi on noin 60 % yhtiön myynnistä ja on viime vuosina kasvanut voimakkaasti, odotamme Suomen kasvun olevan matalahkoa jatkossa ja siten hidastavan myös koko yhtiön kasvua.
Liikevoittomarginaalin suhteen nosto oli odotettu, Marimekko pääsi yli 20 % marginaaliin viime vuonna ja odotuksemme lähivuosille on noin 19 % tasoa. Samoin ennallaan pidetyt tase- ja osinkotavoitteet olivat odotettuja. Kiinnostuksemme ensi viikon pääomamarkkinapäivässä keskittyykin erityisesti siihen, miten yhtiö aikoo luoda tavoittelemansa nopean kasvun.
2023-2027 strategia keskittyy kasvun skaalaamiseen
Marimekko on määritellyt viisi strategista menestystekijää, joiden avulla yhtiö aikoo skaalata kasvuaan tulevina vuosina. Nämä liittyvät vastuullisuustyöhön, digitalisointiin, terävöitettyyn luovaan visioon, Marimekon arvoihin ja brändiin sekä aiemmin mainittuun kasvun kiihdyttämiseen Aasiassa. Kaiken kaikkiaan nämä ovat mielestämme tuttuja asioita, eikä yhtiö siten ole tekemässä mitään isoja muutoksia toimintaansa. Hyvin sujuneiden viime vuosien jälkeen tämä ei mielestämme ole tarpeenkaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 168,1 | 178,1 |
kasvu-% | 23,19 % | 10,42 % | 5,95 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 32,5 | 33,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,50 % | 19,31 % | 18,72 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,63 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
Osinko % | 4,25 % | 3,24 % | 3,70 % |
P/E (oik.) | 28,28 | 20,44 | 20,43 |
EV/EBITDA | 15,35 | 12,00 | 11,40 |