Marimekko Q1: Liikevaihto ja liikevoitto laskivat koronaviruspandemian takia
Marimekko julkisti aamulla Q1-raportin, joka ylitti liikevaihdon osalta hieman ennusteemme, mutta kannattavuus jäi odotustemme alapuolelle. Yhtiön mukaan vuosi alkoi lupaavasti, mutta koronaviruspandemian leviäminen maaliskuussa kaikille Marimekon markkina-alueille vaikutti voimakkaasti koko Q1:n myyntiin ja kannattavuuteen.
Liikevaihto laski 8 % ja oli 24,9 MEUR (Inderes ennuste 24,1 MEUR). Suomessa (yli 50 % liikevaihdosta) sekä vähittäis- että tukkumyynti kasvoivat (+6 %), joten liikevaihdon lasku tuli täysin kansainvälisiltä markkinoilta (-21 %). Liikevaihdon lasku johtui pääosin tukkumyynnin vähentymisestä Aasian-Tyynenmeren ja EMEA:n alueella ja vertailukauden alapuolelle jääneistä lisenssituotoista Pohjois-Amerikassa. Vertailukaudella (Q1’19) Aasian-Tyynenmeren tukkumyynti oli poikkeuksellisen korkea, sillä sinne siirtyi osa Q4’18:lle tarkoitetuista tukkutoimituksista. Lisäksi joitain täydennystilauksia jäi alueella saamatta koronaviruspandemian vuoksi. Marimekolla oli Q1:llä haasteita vastata verkkokaupan nopeasti kasvaneeseen kysyntään. Tämä yhdessä pandemian aiheuttamien logististen haasteiden kanssa siirsi toimituksia Q2:lle ja yhtiön mukaan myyntiä jäi tulouttamatta Q1:lle yhteensä noin 1 MEUR. Tämä on merkittävä määrä, sillä nämä mukaan lukien liikevaihto olisi pysynyt lähes vertailukauden tasolla ja kannattavuus olisi myös ollut arviomme mukaan selvästi parempi.
Liikevoitto laski 1,2 MEUR:oon (Q1’19: 2,6 MEUR), mikä tarkoittaa 4,8 %:n EBIT-marginaalia (Q1’19: 9,6 %). Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 1,5 MEUR, joten kannattavuus jäi hieman odotuksistamme. Tulosta laskivat myynnin supistuminen ja suhteellisen myyntikatteen heikentyminen. Suhteellista myyntikatetta heikensivät etenkin maaliskuussa oman vähittäismyynnin verkkokauppaan siirtymisen myötä kasvaneet logistiikkakulut. Marimekko vaihtoi Q1:llä Suomessa sijaitsevan päävaraston toiminnasta vastaavaa kumppania vahvistaakseen logistiikkaprosessin ketteryyttä ja kilpailukykyä. Päävaraston muutosta aiheutuneet kertaluonteiset kustannukset heikensivät kannattavuutta, ja arviomme mukaan epäonnisella ajoituksella oli myös vaikutusta yhtiön Q1:llä nähtyihin verkkokauppatilausten pitkittyneisiin toimitusaikoihin. Tulokseen vaikuttivat positiivisesti alhaiset kiinteät kulut, joita yhtiö alkoi sopeuttaa heti pandemian leviämisen alkaessa. Marimekon EPS laski selvästi vertailukaudesta 0,02 euroon (Q1’19: 0,24) ja alitti ennusteemme (0,14 euroa). Tämä johtui pääosin realisoitumattomista valuuttakurssieroista.
Marimekko perui ohjeistuksensa 25.3. selvästi heikentyneiden kuluttajakysyntänäkymien vuoksi ja yhtiö totesi silloin, että on epätodennäköistä, että vanhaan ohjeistukseen päästään. Yhtiö kertoi samalla sulkeneensa väliaikaisesti vähittäismyymälänsä Suomessa, Skandinaviassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Marimekon vanhan ohjeistuksen mukaan vuoden 2020 liikevaihdon arvioitiin olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Pandemian kestoon ja siitä toipumisen tahtiin eri markkinoilla ei ole tällä hetkellä selkeää näkymää, joten yhtiö ei pysty vielä antamaan ohjeistusta vuodelle 2020. Meidän ennusteemme Marimekon 2020 liikevaihdolle ennen Q1-raporttia oli 105 MEUR, mikä tarkoittaa 16 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle on 8,0 MEUR (EBIT 7,6 %), mikä tarkoittaa 53 %:n laskua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 105,5 | 118,8 |
kasvu-% | 12,10 % | −15,92 % | 12,66 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 8,0 | 15,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 7,59 % | 12,63 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,75 | 1,43 |
Osinko | 0,00 | 0,60 | 0,90 |
Osinko % | 4,89 % | 7,33 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 16,45 | 8,58 |
EV/EBITDA | 2,31 | 4,61 | 3,68 |