Marimekko Q1 torstaina: Alustavia koronan vaikutuksia nähdään jo nyt, pahin osuu Q2:lle
Marimekko julkistaa Q1-raporttinsa torstaina 14.5. klo 8.00. Marimekko perui vuoden 2020 ohjeistuksensa 25.3., sillä yhtiön mukaan sen päämarkkina-alueilla vaikuttava koronaviruspandemia on selvästi heikentänyt kulutuskysyntänäkymiä kaikilla markkina-alueilla. Q1-raportissa on siten nähtävissä jo alustavia negatiivisia vaikutuksia koronaviruspandemiasta, mutta odotamme pahimman pudotuksen liikevaihdossa ja tuloksessa tapahtuvan vasta Q2:lla, milloin suurin osa yhtiön omista vähittäismyymälöistä on ollut suljettuna ja kuluttajien liikkumista on rajoitettu useilla yhtiön päämarkkinoilla.
Odotamme Q1-liikevaihdon laskeneen 11 % vahvasta vertailukaudesta 24,1 MEUR:oon. Liikevaihdossa näkyy arviomme mukaan heikkoutta etenkin Aasian-Tyynenmeren alueella (~20 % liikevaihdosta), missä koronavirus levisi jo heti vuoden 2020 alussa. Suomeen (yli 50 % liikevaihdosta) koronavirus rantautui vasta maaliskuun puolessa välissä, minkä takia odotamme hyvien Suomen tammi-helmikuun myyntilukujen pitävän vielä yllä kohtalaista liikevaihtotasoa koko konsernin mittakaavassa. Marimekko tiedotti 25.3., että yhtiö oli jo sulkenut väliaikaisesti omat vähittäismyymälänsä USA:ssa, Australiassa, Saksassa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen ja Ruotsin vähittäismyymälät olivat auki lähes koko Q1:n ja ne suljettiin vasta maaliskuun viimeisellä viikolla. Liikkeiden sulkemisten ja heikkojen ulosmyyntien lisäksi Marimekon eri jakelukanavat ovat myös todennäköisesti olleet hyvin varovaisia omien varastojensa täyttöjen kanssa epävarman tilanteen keskellä, mikä myös vaikuttaa negatiivisesti liikevaihtoon. Marimekon verkkokaupan myynti on todennäköisesti kasvanut merkittävästi Q1:llä, mutta se on vielä konsernin mittakaavassa niin pientä, ettei se millään riitä kompensoimaan kaikkea kivijalkakaupassa menetettyä myyntiä.
Odotamme liikevoiton laskeneen 1,5 MEUR:oon (Q1’19: 2,6 MEUR), mikä tarkoittaa 6,2 %:n liikevoittomarginaalia (Q1’19: 9,6 %). Vähittäiskaupassa kannattavuus laskee nopeasti, kun myynti sakkaa, eikä yhtiö ole arviomme mukaan ehtinyt vielä Q1:llä alkaa sopeuttaa omaa kulurakennettaan vallitsevaan tilanteeseen. Marimekon myyntikate on korkea (yli 60 %), mikä on tuonut hyvän tulosvivun viime vuosina, kun liikevaihto on kasvanut voimakkaasti. Tulosvipu toimii nyt ilkeästi toiseen suuntaan, kun yhtiö ei pysty sopeuttamaan omaa kulurakennettaan samassa tahdissa nopeasti laskevan liikevaihdon kanssa. Marimekon myyntikanavissa on useita perinteisiä tavarataloja, jotka ovat joutuneet tämän kriisin aikana vakaviin kannattavuusongelmiin. Tulevina kvartaaleina yhtiöltä tullaan todennäköisesti näkemään myös näiltä asiakkailta odotettavissa olevien myyntisaamisten alaskirjauksia, joilla voi myös olla negatiivinen vaikutus tulokseen.
Kun Marimekko perui ohjeistuksensa 25.3. yhtiö totesi, että on epätodennäköistä, että vanhaan ohjeistukseen päästään. Marimekon vanhan ohjeistuksen mukaan vuoden 2020 liikevaihdon arvioitiin olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Meidän ennusteemme Marimekon 2020 liikevaihdolle ennen Q1-raporttia on 105 MEUR, mikä tarkoittaa 16 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle on 8,0 MEUR (EBIT 7,6 %), mikä tarkoittaa 53 %:n laskua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 105,5 | 118,8 |
kasvu-% | 12,10 % | −15,92 % | 12,66 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 8,0 | 15,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 7,59 % | 12,63 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,75 | 1,43 |
Osinko | 0,00 | 0,60 | 0,90 |
Osinko % | 4,96 % | 7,44 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 16,21 | 8,46 |
EV/EBITDA | 2,31 | 4,54 | 3,63 |