Marimekko Q3-aamutulos: Liikevaihto kasvoi odotetusti, tulos laski hieman odotuksia enemmän
Marimekko julkisti aamulla Q3-raportin. Liikevaihdon kasvu hidastui odotustemme mukaan ja liikevoitto laski viime vuodesta hieman odotuksiamme enemmän. Koko vuoden ohjeistus pidettiin ennallaan. Vaikeutuvassa kuluttajamarkkinassa pidämme yhtiön suoritusta suhteellisen hyvänä, vaikka toki tulosennusteista hieman jäätiin. Ennusteissa on siis hienoista laskupainetta.
Liikevaihto täsmälleen ennusteeseemme ja kasvoi viime vuodesta
Marimekon Q3-liikevaihto kasvoi 4 % 44,1 MEUR:oon ja oli täysin ennusteemme mukainen (konsensus 45,6 MEUR). Liikevaihdon kasvu tuli odotetusti etenkin kansainvälisiltä markkinoilta, jotka kasvoivat yhteensä 28 %, osittain toimitusten ajoitusten tukemana. Suomen myynti laski tukkukauppojen toimitusten selkeän laskun (-27 %) myötä, mutta vähittäiskauppa kasvoi 10 %, sekin ennusteemme mukaan. Marimekko oli etukäteen maininnut tukkukaupan laskun H2’22 aikana, joten sekin oli odotettua. Huomiota herättävää on APAC-alueen vähittäismyynnin yli kaksinkertaistuminen Q3:lla ja 70 % kasvu yhdeksän kuukauden jaksolla. Tämä johtui osittain vertailukaudella pandemian takia kiinni olleista myymälöistä. Tuotelinjoittain muoti kasvoi 20 %, laukut ja asusteet 18 %, kun taas kodintuotteet laski 10 %. Tässä alkaa näkyä odottamamme kodintuotteiden lasku pandemia-ajan vahvan myynnin jälkeen, kun taas vaatemarkkinan tiedettiin jatkaneen vahvana. Suomen matalammat tukkutoimitukset selittänee kodintuotteiden laskun.
Tulos jäi hieman odotuksistamme ja laski viime vuodesta
Liikevoitto laski 15 % viime vuoden erittäin hyvältä tasolta ja oli 11,1 MEUR. Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 11,9 MEUR (konsensus 12,6 MEUR), joten myös odotuksista jäätiin hiukan. Meidän ennusteisiimme nähden kulut olivat kautta linjan hieman ennusteitamme korkeammat. Oikaistu liikevoittomarginaali oli noin 25 % eli edelleen varsin hyvällä tasolla, mutta selvästi alle vertailukauden yli 30 %:n tason.
Ohjeistus ennallaan, joka ei enää tässä vaiheessa kerro paljon
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksen, jonka mukaan vuonna 2022 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2021: 152 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan 17-20 %. (2021: 20,5 %). Meidän ennusteemme ennen Q3-raporttia Marimekon vuoden 2021 liikevaihdolle oli 168 MEUR (kasvu 10 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 32,5 MEUR (EBIT 19,3 %). Marimekon euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu perinteisesti H2:lle. Yhtiö arvioi liikevaihdon suhteellisen kasvun tänä vuonna H2:lla kuitenkin hidastuvan. Ensimmäisen yhdeksän kuukauden jälkeen Marimekon liikevaihto on kasvanut 13 % viime vuodesta ja sen oikaistu liikevoittomarginaali oli 19,8 %. Näin ollen koko vuoden ohjeistus ei kerro juuri muuta, kuin että Q4 marginaali ei ainakaan pitäisi oleellisesti parantua viime vuodesta. Sen sijaan ohjeistuksen puitteissa Q4 voi olla varsin heikkokin. Ennusteemme ovat joka tapauksessa hyvin linjassa ohjeistuksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 168,1 | 178,1 |
kasvu-% | 23,19 % | 10,42 % | 5,95 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 32,5 | 33,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,50 % | 19,31 % | 18,72 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,63 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
Osinko % | 4,25 % | 3,29 % | 3,76 % |
P/E (oik.) | 28,28 | 20,15 | 20,15 |
EV/EBITDA | 15,35 | 11,83 | 11,23 |