Marimekko Q3 keskiviikkona: Tuloskasvu pysähtynee
Marimekko julkistaa Q3-raportin keskiviikkona klo 8.00. Odotamme liikevaihdon kasvaneen lievästi, mutta tuloksen laskeneen vahvaan vertailukauteen nähden. Koko vuoden ohjeistukseen tuskin tulee muutoksia, joskin kun enää yksi kvartaali vuodesta on jäljellä, sen tarkentaminen olisi sijoittajien kannalta hyödyllistä.
Kasvu rauhoittuu Suomessa pienempien tukkutoimitusten ja heikentyvän kysynnän takia
Ennustamme Marimekon Q3-liikevaihdon kasvaneen 4 % eli selvästi alkuvuoden 20 % hitaammin ja olevan 44 MEUR. Tämä johtuu Suomen kasvun kääntymisestä lievästi negatiiviseksi, johon vaikuttaa yhtiön itse mainitsema tukkukampanjoiden lasku sekä arviomme mukaan myös hidastuva kuluttajakysyntä. Marimekon oman vähittäismyynnin ennustamme kuitenkin vielä kasvaneen selvästi Q3:lla Suomessakin, osittain hinnankorotusten tukemana. Kansainvälisen liikevaihdon kasvun ennustamme olevan yli 20 % hitaamman Q2-kasvun jälkeen. Suomi on kuitenkin edelleen yli 60 % liikevaihdosta, joten sen lasku painaa konsernin luvuissa.
Q3-tulos notkahtaa ennusteissamme viime vuoden alapuolelle, mutta pysyy vahvana
Odotamme Marimekon myynnin laskun Suomessa sekä nousevien kulujen painavan kannattavuutta ja Q3-liikevoiton laskevan viime vuoden 13 MEUR:sta 12 MEUR:oon, mikä tarkoittaa liikevoittomarginaalin noin 4 %-yksikön laskua. Toisaalta vertailukauden tulos lienee Marimekon historian paras kvartaali ja ennustamamme tulos on edelleen hyvällä tasolla ja selvästi esim. Q3’19 saavutettua 8 MEUR:n liikevoittoa parempi.
Ohjeistukseen tuskin muutoksia, mutta sen hyöty Q3:n jälkeen on pieni
Odotamme yhtiön toistavan ohjeistuksensa, jonka mukaan vuonna 2022 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2021: 152 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan 17-20 %. (2021: 20,5 %). Meidän ennusteemme ennen Q3-raporttia Marimekon vuoden 2022 liikevaihdolle on 168 MEUR (kasvu 10 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 33 MEUR (19,3 %). Yhtiö on lisäksi arvioinut liikevaihdon suhteellisen kasvun tänä vuonna H2:lla hidastuvan, jota ennusteemmekin heijastelevat. Mikäli Q3 luvut ovat lähellä odotuksiamme, Marimekon ensimmäiset yhdeksän kuukautta ovat sujuneet sen verran hyvin ohjeistukseen nähden, että Q4 voisi olla erittäinkin heikko (tai myynnin suhteen myös erittäin vahva) ja silti yhtiö olisi ohjeistuksensa rajoissa. Näin ollen sijoittajille ohjeistuksen toistamisesta Q3-raportissa ei juuri ole lisäarvoa, mutta emme usko, että yhtiö lähtee sitä tarkentamaan nykyisessä epävarmassa ympäristössä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 168,1 | 178,1 |
kasvu-% | 23,19 % | 10,42 % | 5,95 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 32,5 | 33,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,50 % | 19,31 % | 18,72 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,63 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
Osinko % | 4,25 % | 3,14 % | 3,59 % |
P/E (oik.) | 28,28 | 21,07 | 21,06 |
EV/EBITDA | 15,35 | 12,38 | 11,77 |