Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko Q4 torstaina: Odotamme hyvää tulosparannusta ja rohkeaa ohjeistusta

– Petri KajaaniAnalyytikko
Marimekko

Marimekko julkistaa Q4-raporttinsa torstaina 18.2. klo 8.00. Yhtiö nosti 2020-ohjeistustaan joulukuussa, jonka mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 125,4 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Meidän ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle on 123,8 MEUR (-1 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 18,4 MEUR (+7 %).

Odotamme Q4-liikevaihdon kasvaneen 8 % 37,6 MEUR:oon. Marimekolle Q4 on kausiluonteisesti tärkeä ja etenkin joulumyynnin onnistumisella on iso vaikutus koko vuoden lukuihin. Vaikka muotikaupalla on ollut koronapandemiassa hankalaa, on Marimekon laajan lifestyle-portfolion positiiviset puolet tulleet kriisin aikana esiin ja kotoilutrendi on vaikuttanut positiivisesti kodintuotteiden myyntiin. Yhtiö totesi viime vuonna, että sen suurimmalle markkina-alueelle (Suomi >50 % liikevaihdosta) ajoittuu Q4:llä useita merkittäviä myyntikampanjoita, jotka vaikuttavat positiivisesti liikevaihtoon. Yhtiö on myös vuoden aikana useasti nostanut arviotaan lisenssituottojen kehityksestä ja odotamme niiden olevan vertailukautta korkeammalla tasolla Q4:llä. Koronapandemia voi vähentää asiakasmääriä myymälöissä, mutta verkkomyynnin painoarvo liiketoiminnasta on kasvanut voimakkaasti vuoden 2020 aikana, ja yhtiö totesi marraskuussa julkistetun Q3-raportin yhteydessä verkkomyynnin kehityksen näyttävän hyvältä myös Q4:llä.

Oikaistu liikevoittoennusteemme on 4,0 MEUR, mikä tarkoittaa 10,6 %:n oikaistua EBIT-marginaalia (Q4’19: 8,7 %). Tuloskasvua ajavat arviomme mukaan myynnin kasvu ja hyvä lisenssituottojen kehitys. Marimekko teki keväällä koronapandemian alkaessa nopeita toimenpiteitä oman kulurakenteensa sopeuttamiseksi, minkä takia odotamme myös kiinteiden kulujen säästöohjelman näkyvän positiivisesti kannattavuudessa. Marimekko on todennut markkinointikulujen pysyvän vuonna 2020 merkittävästi vertailuvuotta alempana ja kokonaisinvestointien laskevan edellisvuodesta, minkä pitäisi myös näkyä positiivisesti kannattavuudessa. Yhtiö kertoi kirjaavansa syksyn yt-neuvotteluista 0,7 MEUR:n varauksen Q4:lle, mikä painaa hieman raportoitua liikevoittoennustettamme.

Marimekko perui koronapandemian takia kevään 2020 osingonjaon, sillä yhtiö halusi suojella kassaa ja varmistaa toiminnan jatkuvuuden. Yhtiö näyttää tekevän historiansa korkeimman vertailukelpoisen liikevoiton vuodelta 2020, minkä lisäksi tase on vahva ja näkymät 70v. juhlavuoteen ovat vahvat. Odotamme osinkoehdotuksen olevan 1,10 euroa, mikä tarkoittaa 70 %:n jakosuhdetta raportoidusta tuloksesta (EPS 2020e 1,58 euroa).

Marimekko on tunnetusti ollut melko varovainen ohjeistuksissaan, mutta odotamme rohkeaa ohjeistusta vuodelle 2021. Marimekon uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa sekä aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kautta tuo hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille. Marimekko viettää vuonna 2021 70-vuotisjuhlaansa ja yhtiöltä on tulossa useita rajoitettuja mallistoja myyntiin. Odotamme näiden näkyvän luvuissa positiivisesti ja ennusteemme 2021 liikevaihdolle ennen Q4-raporttia on 135 MEUR (kasvu 9 %) ja oikaistulle liikevoitolle 19,0 MEUR (kasvu 3 %). Yhtiön tulisi ohjeistaa odotustemme täyttymiseksi kasvavaa liikevaihtoa ja kasvavaa tai edellisvuoden tasolla pysyvää oikaistua liikevoittoa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut11.12.2020

201920e21e
Liikevaihto125,4123,8135,4
kasvu-%12,1 %−1,3 %9,4 %
EBIT (oik.)17,118,419,0
EBIT-% (oik.)13,6 %14,8 %14,0 %
EPS (oik.)0,320,330,35
Osinko0,000,220,24
Osinko %0,0 %1,7 %1,9 %
P/E (oik.)23,438,235,9
EV/EBITDA10,616,916,2

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.