Marimekko Q4 torstaina: Vahva tuloskasvu jatkuu
Marimekko julkistaa Q4-raporttinsa torstaina 13.2. klo 8.30. Vuoden 2019 ohjeistukseen asetetun tarkan liikevoiton takia (noin 17 MEUR) raportin ei pitäisi ainakaan tuloksen osalta tarjota suuria yllätyksiä. Vuosi 2019 on ollut Marimekolle sekä kasvun että kannattavuuden osalta erittäin vahva ja osakekurssiin ladattujen korkeiden odotusten täyttämiseksi yhtiön pitäisi myös indikoida tuloskasvun jatkuvan vahvana. Raportissa kiinnostavat siten erityisesti johdon kommentit lähivuosien kasvu- ja kannattavuusnäkymistä.
Odotamme Q4-liikevaihdon kasvaneen 11 % vertailukaudesta 32,9 MEUR:oon (konsensus 34,3 MEUR). Liikevaihto on ollut alkuvuonna 2019 vahvassa kasvussa (+10 %) ja myynti on vetänyt hyvin kaikilla markkinoilla. Marimekko-brändin kirkastettu suunta, uudet houkuttelevat mallistot, maantieteellinen laajentuminen, näyttävät yhteistyökuviot ja kasvanut ”coolius” myös nuorempien kuluttajien keskuudessa tukevat arviomme mukaan liikevaihdon kasvua.
Odotamme oikaistun liikevoiton kaksinkertaistuneen vertailukaudesta 3,0 MEUR:oon (Q4’18: 1,6 MEUR). Alkuvuoden 2019 tuloskehitys on ollut todella vahvaa ja yhtiö nosti kaksi kertaa ohjeistustaan vuonna 2019. Edellinen ohjeistuksen nosto tapahtui lokakuussa. Voimassa olevan liikevoitto-ohjeistuksen mukaan yhtiö arvioi vertailukelpoisen liikevoiton olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 12,2 MEUR), arviolta noin 17 MEUR. Meidän ennusteemme on 17,1 MEUR. Yhtiö on kertonut, että kertaluonteiset kampanjatoimitukset ajoittuvat vuonna 2019 pääosin Q4:lle. Nämä vaikuttavat positiivisesti liikevaihtoon ja tulokseen, mutta suhteellinen myyntikate on näissä ”normaalia” myyntiä alempi. Yhtiö on myös todennut loppuvuoteen kohdistuvan enemmän kuluja kuin edellisvuonna. Näistä ”varoituksista” huolimatta odotamme yhtiön Q4-tuloksen olleen erittäin kovalla tasolla.
Marimekolla on vahva tase, hyvä kannattavuus ja pienet investointitarpeet. Odotamme tästä syystä yhtiön nostavan perusosinkoaan merkittävästi edellisvuodesta 1,30 euroon per osake (2018: 0,60 euroa). Ennusteemme on selvästi konsensuksen (1,09 euroa) yläpuolella. Marimekko myi vuonna 2018 Herttoniemen pääkonttorinsa, minkä takia yhtiö maksoi viime vuonna myös 1,25 euron lisäosingon. Tästä syystä osinko tulee kuitenkin kokonaisuudessaan jäämään poikkeuksellisen korkeasta edellisvuoden tasosta.
Vuoden 2019 tulos on jo melko hyvin tiedossa, mutta raportin kiinnostavin osio on ohjeistus vuodelle 2020 ja yleiset kommentit lähivuosien näkymistä. Marimekon tulos on kokenut nopean tasokorjauksen viime vuosina tehtyjen tehostamistoimenpiteiden, brändin kirkastuneen suunnan, uusien mallistojen ja yhteistyökumppanuuksien ansiosta. Marimekon tulos on viimeisen kolmen vuoden ajan kasvanut 40 % vuodessa, emmekä odota samanlaisen kulmakertoimen enää jatkuvan. Helpot kannattavuusparannuksen hedelmät on nyt kerätty ja tuloskasvun pitää tulla jatkossa yhä enemmän liikevaihdon kasvun kautta. Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat 1) liikevaihdon yli 10 %:n vuotuinen kasvu ja 2) liikevoittomarginaali 15 %. Yhtiö alkaa nyt olla jo lähellä 15 %:n liikevoittomarginaalitasoa (2019e: 13,8 %), emmekä näe Marimekon nykyisellä rakenteella olevan mahdollista mennä tästä ainakaan huomattavasti korkeammalle. Meidän ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q4-raporttia on 135 MEUR (kasvu 9 %) ja oikaistulle liikevoitolle 18,7 MEUR (EBIT 13,8 %). Konsensusennuste liikevaihdolle on 135 MEUR ja liikevoitolle 19,3 MEUR (EBIT 14,3 %). Näiden odotusten täyttämiseksi yhtiön tulisi ohjeistaa vuodelle 2020 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 123,7 | 135,1 |
kasvu-% | 9,34 % | 10,52 % | 9,28 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,1 | 18,7 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,83 % | 13,84 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,61 | 1,80 |
Osinko | 1,85 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 44,47 % | 10,74 % | 11,57 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 7,49 | 6,73 |
EV/EBITDA | 0,54 | 3,72 | 3,41 |