Mediamainonnan kehitys notkahti lokakuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski lokakuussa noin 5 % vuodentakaisesta. Kumulatiivisesti tammi-lokakuu on 2 % vertailukauden yläpuolella.
Tuttuun tapaan kokonaismarkkinan kehitystä tuki lokakuussa suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka jatkoi kasvua 6 %:n tahtia. Vastaavasti muista ryhmistä painettu sanomalehtimainonta jatkoi viime kuukausien tapaan laskua (-6 %). Myös televisiomainonta laski 2 %. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kehittyi vakaasti, kun taas merkkimainonta laski 5 %. Vähittäiskaupan mainonta laski niin ikään 8 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelussa nähtiin selvä notkahdus, sillä se laski peräti reilu 26 %.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arvoimme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Viimeisen neljänneksen ensimmäisen kuukauden kehitys oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vaisumpaa, mutta tämä ei mielestämme aiheuta suuria ennusteiden muutospaineita ja seuraammekin loppuvuoden tilastoja ennen tarkempia johtopäätöksiä.
Verkkomainonnan rakenteellinen kasvu tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 16 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.
Suomen mediamainonnan kehitys
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille