MGI Q2 ja CMD torstaina: Odotamme maltillista liikevaihdon kasvua ja vakaata liikevoittoa
Käännös: Alkuperäinen kommentti julkaistu englanniksi 29.08.2023 kello 18:32.
MGI julkaisee Q2-tuloksensa torstaiaamuna (31.8.). Odotamme Q2-liikevaihdon kasvavan keskisuurella yksinumeroisella luvulla koko vuoden ohjeistuksen mukaisesti. Ennustamme liikevoiton olevan suurin piirtein vertailukauden tasolla. Osavuosikatsauksen jälkeen MGI järjestää pääomamarkkinapäivän (CMD) kello 11.00 alkaen. Yhtiö esittelee CMD:llä toisen vuosineljänneksen tuloksensa, julkistaa strategiapäivityksen sekä antaa syvällisemmän näkemyksen ohjelmallisen mainonnan liiketoiminnan nykykehityksestä ja MGI:n asemoinnista.
Ennustamme keskisuuren yksinumeroisen luvun liikevaihdon kasvua ja vakaata liikevoittoa
Odotamme Q2:n liikevaihdon olevan 81,4 miljoonaa euroa (Q2'22: 78,1 MEUR), mikä on 4 % enemmän kuin edellisvuonna. Oletamme, että kasvu on pääsääntöisesti orgaanista, mutta sisältää jonkin verran epäorgaanista kasvua AxesInMotion- ja Dataseat-hankinnoista. Neljän prosentin kasvuvauhti vastaa yhtiön ohjeistusta vuodelle 2023. Aiempiin vuosiin verrattuna alhaisempi kasvuvauhti johtuu osittain heikommasta mainoskysynnästä ja osittain joidenkin ydinliiketoimintaan kuulumattomien pelien sulkemisesta viime vuoden lopulla. Odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan hieman vertailukaudesta 16,7 miljoonaan (Q2'22: 16,4 MEUR), mikä vastaa 20,5 %:n marginaalia (Q2'22: 21 %). Tuloslaskelman alemmilla riveillä odotamme oikaistun osakekohtaisen tuloksen laskevan 0,03 euroon (Q2'22: 0,05). Alhaisempi osakekohtainen tulos johtuu pääasiassa vertailuneljännestä suuremmista rahoituskuluista.
Ennustamme yhtiön toistavan ohjeistuksensa ja seuraamme tarkasti merkkejä mainoskysynnän elpymisestä
Odotamme MGI:n toistavan Q1-raportin yhteydessä antamansa ohjeistuksen. MGI:n liikevaihto-ohjeistus vuodelle 2023 on 335–345 miljoonaa euroa (2022: 324 MEUR), ja oikaistu käyttökatteen odotetaan asettuvaan 95–105 miljoonaan euroon (2022: 93 MEUR). Ennusteemme kuluvalle vuodelle ovat linjassa ohjeistuksen kanssa. MGI:n ohjeistus tarkoittaa 3–7 prosentin liikevaihdon kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Kasvuvauhti on alhaisempi kuin aiempina vuosina, ja se heijastelee vuoden 2023 alkupuoliskolla vallinnutta vaimeaa mainoskysyntää. Markkinalla on ollut puhetta kysynnän elpymisestä vuoden 2023 jälkipuoliskolla, ja seuraamme kaikkia tähän viittaavia merkkejä. Vallitsevan mielipiteen mukaan ohjelmallisen mainonnan markkinoiden kasvu hidastuu vuonna 2023, mutta yleinen suunta pysyy vahvana ja kasvu kiihtyy jälleen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Olemme yleisesti ottaen samaa mieltä tästä näkemyksestä, mutta pidämme kuitenkin myös silmällä merkkejä siitä, että henkilökohtaisten tunnisteiden käytön rajoittaminen mainonnan kohdentamisessa (IDFA:n ja kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen) on johtanut tai tulee johtamaan perustavanlaatuiseen tasokorjaukseen alan elinkelpoisuudessa.
Neljänneksen aikana MGI:n kerrottiin käyneen neuvotteluja amerikkalaisen DSP:n MediaMathin ostamisesta. Neuvottelut eivät lopulta johtaneet mihinkään, ja MediaMath hakeutui konkurssimenettelyyn. Paikkansa pitäessään tämä uutinen on merkittävä kahdesta syystä. Ensinnäkin se osoittaa, että MGI ei ole täysin sulkenut pois uusia yritysostoja ja toiseksi se vahvistaa MGI:n halun laajentaa DSP-toimintojaan (9 % Q1’23-iikevaihdosta). Kaikki uudet velalla tai käteisellä rahoitettavat yritysostot vaikuttavat luonnollisesti MGI:n nettovelkaantumisasteeseen. Q1’23:n lopussa MGI:llä oli käteisvaroja 130 miljoonaa euroa ja nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen oli 3,0x, joka on yhtiön tavoitehaarukan 2-3x ylärajalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
