Michelinin tulosraportista suuntaviivoja loppuvuodelle
Nokian Renkaiden kilpailija ja maailman suurimman rengasvalmistajan tittelistä Bridgestonen kanssa taisteleva Michelin julkaisi eilen illalla H1-raporttinsa, joka ylitti vallinneet markkinaodotukset niin liikevaihdon kuin raportointisegmenttien oikaistujen operatiivisten tulostenkin osalta. Varsinaista läpileikkausta Michelinin Q2-kriisikvartaalin suoritustasoon ei kuitenkaan saatu, sillä yhtiö ei tulosrivejään vuosineljännestasolla avaa. Täten raportoidut H1-luvut olivat pääosin sivuroolissa ja Nokian Renkaiden kannalta raportin mielenkiintoisin anti kohdistuikin mielestämme Michelinin johdon raportissa ja konferenssipuhelussa esittämiin kommentteihin auto- ja rengasmarkkinan tämänhetkisestä asennosta sekä loppuvuoden kysyntäympäristön arvioidusta toimintakaaresta.
Michelinin liikevaihto laski H1:llä 21 % 9 357 MEUR:oon ja ylitti 9 074 MEUR:ssa olleen konsensusennusteen lievällä pesäerolla. Q2:lla yhtiön liikevaihto puolestaan laski 32 % vuodentakaisesta. Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon voimakkaan volyymilaskun taustalla oli odotetusti etenkin Q2:n aikana rajuna raivonnut koronapandemia, mikä iski asetettujen sulkutoimien ja äkkijarruttaneen taloudellisen aktiviteetin myötä raskaita osumia jo vuoden alussa verrattain hauraassa tilassa olleeseen liiketoimintaympäristöön. H1:llä Michelinin oikaistu operatiivinen tulos laski 78 % 310 MEUR:oon, mikä ylitti 82 %:n sukellusta ja 259 MEUR:n absoluuttista tulosta odottaneen konsensusennusteen. Yhtiön soveltamaa raportointisapluunaa heijastellen Q2:n tulosrivejä ei aukaistu ja eväät kriisikvartaalin suoritustason tarkemmalle perkaamiselle jäivät hyvin laihoiksi.
Nokian Renkaiden kannalta Michelinin H1-raportin keskeisin tarjonta oli johdon raportissa ja konferenssipuhelussa esittämät tarkemmat kommentit vallitsevan toimintaympäristön vireystilasta sekä etenkin sen loppuvuoden odotetusta kehityskaaresta. Michelinin johdon mukaan auto- ja rengasmarkkinan tilanne on edelleen hyvin kinkkinen, sillä maailmantalouden äkkijarrutuksen, kysyntäkuvan ylle alkuvuoden aikana kerääntyneiden tummien pilvien sekä viime aikoina lisäkierroksia ottaneen pandemiatilanteen vuoksi yleinen epävarmuustaso läpi markkinatoimijoiden on yhä poikkeuksellisen korkea. Vaikka näkyvyys loppuvuoden kehitykseen on vielä kokonaisuudessaan melko sumea, odottaa yhtiö H2:n markkinarytmin olevan alkuvuotta hieman myötämielisempi H1:lle osunutta koronapandemian silmäkettä ja siitä kummunneita voimakkaita sulkutoimia heijastellen. Vallitsevien tietojen perusteella yhtiö odottaakin globaalin rengasmarkkinan supistuvan koko vuoden osalta 13-20 %.
Nokian Renkaille kriittisen henkilöautonrenkaiden volyymilaskun Michelin odottaa puolestaan olevan tänä vuonna 15-20 %. Michelin ei erikseen avannut näkymiä ensi- ja jälkiasennusmarkkinakohtaisesti. Ensiasennusmarkkinan kysyntäajurit ovat kuitenkin jälkiasennusmarkkinaa piirun verran riippuvaisempia maailmantalouden sykkeestä. Tätä dynamiikkaa ja koronapandemian runtelemaa talouskuvaa peilaten uskommekin ensiasennusmarkkinan volyymilaskun olevan jälkiasennusmarkkinaa jyrkempi. Uusien autojen myynti ja renkaiden ensiasennusmarkkina toimii jälkiasennusmarkkinaan eräänlaisena syöttöfunktiona ja sillä on siten merkitystä myös Nokian Renkaiden kysyntäkuvaan, vaikka yhtiö ei suoraan ensiasennusmarkkinalla toimikaan. Kuluvan vuoden osalta odotamme Nokian Renkaiden liikevaihdon laskevan konsernitasolla 18 % ja Henkilöautonrenkaissa 25 %. Näin ollen tämänhetkiset ennusteemme painottuvat Michelinin arvioiman kehityshaarukan ylälaidoille. Ottaen kuitenkin huomioon kuluttajien globaalilla skaalalla haavoittunut ostovoima ja sen yllä olevat kysymysmerkit, Nokian Renkaiden premium-segmenttiin ja talvirenkaisiin painottuva tuotemix sekä yhtiön liiketoiminnan maantieteelliset painopistealueet ja niiden rakenteelliset haasteet (mm. Venäjän jakeluportaiden korkeat varastotasot), emme näe volyymiennusteellemme laskuperusteita ennen 4.8. julkistettavaa Q2-raporttia. Kommentoimme yhtiön Q2-odotuksiamme myöhemmin ennakkokommentissamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 298,9 | 1 446,2 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,07 % | 11,34 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 110,5 | 227,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 8,51 % | 15,70 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 0,57 | 1,27 |
Osinko | 0,79 | 0,79 | 1,25 |
Osinko % | 3,08 % | 8,79 % | 13,90 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 15,84 | 7,10 |
EV/EBITDA | 8,16 | 5,39 | 3,58 |