Musti: Päätämme osakkeen seurannan
Päätämme Mustin osakkeen seurannan yhtiön irtisanottua yhtiöseurantasopimuksen. Emme anna osakkeelle enää tavoitehintaa (aik. 23,0 euroa) tai suositusta (aik. lisää). Yhtiön tarina on kehittynyt viime vuodet erittäin hyvin yhtiön verkoston laajennuttua nopeasti ja markkinaosuuden kasvettua. Vahvoista tuloskasvunäkymistä ja hyvästä historiallisesta suoriutumisesta johtuen yhtiön arvostus on muuhun kaupan alan verrattaessa korkea ja realisoituvan tuloskasvun kulmakerroin tuleekin määrittelemään osakkeen suunnan myös jatkossa.
Mustin konsepti on vallannut markkinaosuutta vauhdikkaasti
Mustin liiketoiminta on kasvanut vahvasti 2020 listautumisesta asti, sillä yhtiön liikevaihto oli syyskuussa päättyneellä tilikaudella 2019 247 MEUR ja viimeisen 12kk aikana osalta se on noussut 381 MEUR:oon. Mustin konsepti on vahva etenkin uusien koiranpentujen parissa, joissa markkinaosuus on korkea ja yhtiö saikin selvää vetoapua koronapandemian 2020 keväällä aloittamasta pentubuumista. Markkinan vahva kasvu ei kuitenkaan ole perustunut vain pentubuumiin ja markkina kasvoi jo ennen pandemiaa yli 4 %/v lemmikkivanhemmuustrendin vetämänä. Mielestämme tärkein asia, mitä pentubuumi sai aikaan Mustille oli sen tuoma rohkeus yhtiölle laajentaa myymäläverkostoaan selvästi listalleottoesitteessä (helmikuu 2020) annettuja tavoitteita nopeammin, jotta mahdollisimman moni uusi pentu saataisiin Mustin asiakkaaksi. Tämä liike vaikuttaa onnistuneen erittäin hyvin ja myymälöiden matala takaisinmaksuaika (noin 2v) myös ulkomailla vaikuttaa säilyneen. Yhtiö nosti myös taloudellisia tavoitteittaan selvästi 2021 keväällä. Vahvasta kasvusta huolimatta yhtiön kulurakenne ei etenkään Q3’21 lähtien ole skaalautunut aina markkinaodotusten tahdissa, mikä on aiheuttanut myös osakekurssissa isoja heilahteluja. Viimeisimmässä Q3’22-raportissa Musti kertoi kuitenkin jälleen olosuhteisiin nähden vahvasta tuloskasvusta. Mustin oikaistu EBITA oli 2019 ~22 MEUR ja viimeisen 12kk aikana se on noussut ~40 MEUR:oon.
Hyväksyttävän arvostuksen arvioinnissa tuloskasvun kulmakerroin on keskeisessä roolissa
Sijoittajan kannattaa mielestämme Mustin kohdalla kiinnittää huomionsa kannattavan kasvun tarinan realisoitumiseen myös jatkossa. Mustin historiallinen edeltävän 12kk tuloksella mitattu P/E-kerroin on ollut hieman yli 40x-tasoilla vuosina 2020 ja 2021, mutta nykyisellään se on hieman alle 30x. Tuloskasvun hidastuminen vuoden 2022 aikana on painanut hyväksyttävää arvostusta, sillä arvostus on herkkä tuloskasvun kulmakertoimelle. Myös korko-odotusten nopea nousu on painanut markkinan Mustille hyväksymää arvostusta vuoden 2022 aikana muiden kasvuyhtiöiden tavoin. Mustin arvostus on ollut viime vuodet myös kaupan-alan verrokkeja huomattavasti korkeampi, mikä on perustunut Mustin verrokkeja selvästi voimakkaampiin tuloskasvunäkymiin. Näin ollen tuloskasvun kulmakerroin tulee olemaan osaketta ohjaava tekijä myös lähivuosina.
Päätämme osakkeen seurannan
Seurasimme Mustia kaksi vuotta ja osakkeen arvostus on ollut koko seurantaperiodin korkea sekä absoluuttisesti että suhteellisesti verrokkeihin nähden ja välillä myös yli kipurajojemme. Olemmekin seurannan ajan tasapainoilleet Mustin kaupan alan yhtiölle poikkeuksellisen vahvan tuloskasvunäkymän ja korkea arvostuksen välillä antaen yhtiölle välillä negatiivisia ja positiivisia suosituksia. Mustin seuranta on perustunut yhtiön ja Inderesin väliseen yhtiöseurantasopimukseen. Valitettavasti emme enää tarjoa sijoittajayhteisöllemme ja Mustin omistajille analyysiseurantaa yhtiön irtisanottua sopimuksen. Suosittelemme sijoittajia seuraamaan yhtiön omaa pörssi- ja sijoittajaviestintää. Kaikki aiemmat analyysimme Mustista löytyvät kuitenkin yhä inderes.fi-palvelusta täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla