Musti Q1: Markkinoiden valtaus jatkui vahvana
Musti Group julkisti aamulla Q1-tuloksensa (huom. poikkeava tilikausi 2020 lokakuu-2021 syyskuu). Liikevaihto kasvoi todella vahvasti, kulut skaalautuivat ja tulosrivit parantuivat selvästi. Kehitys oli myynnin kasvun osalta odotuksiammekin parempaa ja oikaistu tulos oli linjassa odotustemme kanssa. Näkymien osalta yhtiö totesi jälleen, että Mustin peruskasvu on jatkunut vahvana Q1:n jälkeen, mikä oli odotuksissamme. Taloudellisia tavoitteita ei vielä tarkistettu ylöspäin ja niiden mahdollista nostoa tarkastellaan kevään aikana.
Mustin Q1:n liikevaihto kasvoi 19,9 % 84,3 MEUR:oon (ennuste 81,7 MEUR). Suomen myynti kasvoi 13 % 39,1 MEUR:oon (ennuste 38,2 MEUR), Ruotsin 19 % 35,7 MEUR:oon (ennuste 35,0 MEUR) ja Norjan 64 % 9,6 MEUR:oon (ennuste 8,5 MEUR). Myymäläverkoston laajentuminen oli odotuksiamme ripeämpää, sillä omien myymälöiden määrä nousi 242 kappaleeseen ylittäen odotuksemme 4 myymälällä (Q1’20: 212 kpl). Konsernin vertailukelpoinen myynti jatkoi myös vahvassa 13,1 %:n kasvussa ja kanta-asiakkaiden määrä nousi 1,189 miljoonaan Q3:n 1,15 miljoonasta. Verkkokaupan myynti kasvoi 33 % ja sen osuus liikevaihdosta oli 21,6 %. Mustin uusien pentuasiakkaiden määrä kasvoi Q1:llä jopa 46 % verrattaessa edellisvuoden vastaavaan vuosineljännekseen. Mustin markkinaosuus on odotustemme mukaisesti edelleen kasvanut ja se on poikkeuksellisen vahva uusissa pennuissa.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) kasvoi 36 % 10,6 MEUR:oon osuen tarkasti ennusteeseemme. EBITA-marginaali nousi 12,6 %:iin jääden hieman 13,0 %:n ennusteestamme. Alitus johtui konsernitoimintoimintojen 1 MEUR:n kuluylityksestä suhteessa ennusteeseemme, mikä oli käsityksemme mukaan ainakin osin seurausta varastojen keskittämisestä Ruotsissa. Maakohtaiset marginaalit ylittivät ennusteemme. Ruotsi ja Norja lähestyivät Suomen kannattavuustasoa jälleen odotettua nopeammin ja oikaistu EBITA-% kasvoi Ruotsissa 15,6 %:iin (ennuste 15,4 %) ja Norjassa 19,1 %:iin (ennuste 14,7 %). Suomessa oikaistu EBITA-marginaali kasvoi myös lievästi edellisvuodesta 25,6 %:iin (ennuste 24,9 %).
Raportoitu osakekohtainen tulos nousi myös 82 %:lla 0,24 euroon (ennuste 0,19 euroa) ylittäen selvästi odotuksemme. Tämä johtui kuitenkin lähinnä kertaluontoisista valuuttakurssivoitoista, jotka nostivat rahoitustuottojen ja -kulujen vaikutusta tulokseen (Q1’21 +1,1 MEUR vrt. Q1’20 -0,7 MEUR).
Yhtiö arvioi edelleen kasvattavansa omien liikkeiden lukumäärää 25–35 liikkeellä raportointikauden 2021 aikana ja se odottaa suotuisan markkinasuuntauksen jatkuvan myös vuonna 2021. Musti ei anna erillistä tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia listautumisen aikana annetuilla pitkän ajan taloudellisilla tavoitteillaan (2023 liikevaihto vähintään 350 MEUR eli CAGR väh. 9 % ja oikaistu EBITA-marginaali 10-12 %). Arvioimme ennen tulosta, että Musti saattaa nyt nostaa tavoitteitaan, sillä kehitys on ollut koko pörssihistorian odotuksia selvästi parempaa. Näin ei käynyt, mutta Musti totesi, että osana jatkuvaa arviointia hallitus aikoo tarkistaa kevään 2021 aikana, että taloudelliset tavoitteet vastaavat yleistä markkinakehitystä ja Mustin suoriutumista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla