Musti Q4-aamutulos: Odotustemme mukaista kehitystä
Musti Group julkisti aamulla Q4-tuloksensa (huom. poikkeava tilikausi 2020 lokakuu-2021 syyskuu). Liikevaihdon kasvu ja oikaistu tulos olivat pitkälti odotustemme mukaisia ja raportti ei siten ainakaan ensisilmäyksellä tarjonnut suurempia yllätyksiä. Iso kuva Mustin osakkeen osalta säilyi raportin myötä ennallaan. Yhtiö on erinomaisesti positioitunut jatkamaan markkinaosuuden valtaustaan, mutta myös arvostus on erittäin korkea. Voikin olla, että tuloskasvun kulmakerroin ei aivan riitä markkinoille, vaikka suoritus olikin vahva.
Mustin Q4:n liikevaihto kasvoi 19 % 91,5 MEUR:oon alittaen ennusteemme marginaalisesti (92,2 MEUR). Maakohtaisesti myynnin kasvut noudattelivat odotuksiamme ja Suomen myynti kasvoi 12 % 40,3 MEUR:oon (ennuste 41,4 MEUR), Ruotsin 19 % 39,7 MEUR:oon (ennuste 39,4 MEUR) ja Norjan 53 % 11,5 MEUR:oon (ennuste 11,4 MEUR). Omien myymälöiden määrä nousi 280 kappaleeseen (ennuste 282 kappaletta), mikä oli lievästi odotuksiamme hitaampaa. Myös vertailukelpoinen myymälämyynti jatkoi pirteässä 8,2 %:n kasvussa. Verkkokaupan myynti kasvoi 20,4 % ja sen osuus liikevaihdosta oli nyt 22,3 %. Kanta-asiakkaiden määrä jatkoi odotetun positiivista kehitystään nousten 1,297 miljoonaan (Q3’21:n 1,257 miljoonasta).
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) kasvoi 11 % 11,2 MEUR:oon ollen lähellä ennustettamme (11,0 MEUR). Viime kvartaalin tavoin oikaistu EBITA-marginaali laski 12,2 %:iin (Q4’20: 13,1 %). Maakohtaisesti Suomen marginaali oli odotustemme mukainen (24,5 %), Ruotsin (17,8 %) ylitti hieman odotuksemme, kun taas Norjan (15,2 %) jäi niistä vastaavasti hieman. Vertailukaudella kustannusrakenteeseen vaikutti edelleen jossain määrin positiivisesti koronaviruspandemiatilanteeseen sopeuttamisen tuomat myymälöiden vähäisemmät työtunnit, mikä selitti suhteellisen kannattavuuden laskua. Lisäkuluja (0,4 MEUR) toi edelleen myös Eskilstunan keskusvaraston laskenut tehokkuus varastojen konsolidoinnin myötä. Konsolidointi on edennyt yhtiön odotuksia hitaammin, mutta sen tehokkuushyötyjen pitäisi alkaa näkyä tilikaudella 2022.
Konsernin poistot, maksamat verot sekä oikaisuerät olivat odotuksiamme korkeammat ja raportoitu osakekohtainen tulos laski vertailukaudesta reilulla 10 %:lla 0,16 euroon (ennuste 0,19 euroa). Osinko tai tässä tapauksessa pääomanpalautus jäi myös hieman odotuksistamme ollen 0,44 euroa/osake (ennuste 0,49 euroa/osake).
Näkymien osalta Musti oli odotuksiamme niukkasanaisempi, emmekä ainakaan ensi silmäyksellä nähneet raportissa ohjeistusta tilikaudella 2022 avattavien myymälöiden määrästä tai pentubuumin ennakoidusta kehityksestä, joka on uusimman lokakuun datan perusteella hidastumassa. Uskomme kuitenkin, että johto antaa tarkempaa indikaatiota näistä kello 14 alkavassa webcast-lähetyksessään. Yhtiö tyytyi näkymistä toteamaan, että lemmikkieläinmarkkinoiden kasvu jatkuu vahvana sitä tukevien trendien kuten etenkin lemmikkivanhemmuuden vauhdittamana. Musti uskoo pystyvänsä jatkamaan kehitystään strategiansa ja pitkän aikavälin taloudellisten tavoitteidensa mukaisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla