Musti Q4: Vahvaa kehitystä pentubuumin tukemana
Musti Group julkisti aamulla Q4-tuloksensa. Liikevaihto kasvoi erittäin vahvasti, kulut skaalautuivat ja tulosrivit parantuivat selvästi. Kehitys oli vielä odotuksiammekin parempaa ja myös hallituksen pääomanpalautusehdotus ylitti odotuksemme. Näkymän osalta yhtiö totesi jälleen, että Mustin peruskasvu on jatkunut vahvana Q4:n jälkeen, mikä oli odotettavaa. Alustavasti näemme ennusteissamme ja tavoitehinnassamme nostopainetta.
Mustin Q4:n liikevaihto kasvoi 19 % 76,9 MEUR:oon (ennuste 73,6 MEUR). Suomen myynti kasvoi 12 % 36,0 MEUR:oon (ennuste 35,4 MEUR), Ruotsin 21 % 33,4 MEUR:oon (ennuste 31,1 MEUR) ja Norjan 60 % 7,5 MEUR:oon (ennuste 7,0 MEUR). Myymäläverkoston laajentuminen oli jatkunut odotustemme tahdissa ja omien myymälöiden määrä nousi 231 kappaleeseen (Q4’19: 206 kpl). Konsernin vertailukelpoinen myynti jatkoi myös vahvassa 12,2 %:n kasvussa ja kanta-asiakkaiden määrä nousi 1,15 miljoonaan vuoden takaisesta reilusta miljoonasta. Verkkokaupan myynti kasvoi 30 % ja sen osuus liikevaihdosta oli 22,1 %. Verkon osuus maltillistui odotetusti edelliskvartaalin 25 %:sta, jota värittivät liikkumisrajoitukset.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA kasvoi 44 % 10,1 MEUR:oon (ennuste 9,0 MEUR) ja EBITA-marginaali nousi 13,1 %:iin (Q4’19: 10,8 %). Ruotsi ja Norja lähestyivät Suomen kannattavuustasoa odotettua nopeammin ja oikaistu EBITA-% kasvoi Ruotsissa 14,8 %:iin ja Norjassa 15,4 %:iin. Suomessa oikaistu EBITA-marginaali pysyi lähellä edellisvuoden tasoa 26,0 %:ssa. Raportoitu osakekohtainen tulos nousi myös noin 100 %:lla 0,18 euroon (ennuste 0,16 euroa). Mustin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osakkeenomistajille maksetaan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta pääomanpalautusta 0,38 euroa osakkeelta. Pääomanpalautus vastaa noin 80 prosenttia tilikauden tuloksesta ennen tilikauden 4,3 miljoonan euron kertaluontoisia oikaisuja. Olimme odottaneet jakosuhteen olevan 80 %, mutta vasta kertaluontoisten kulujen jälkeen, joten osinkoehdotus ylitti myös selvästi odotuksemme.
Musti toisti odotetusti näkemyksensä, että koiranpentuasiakkaiden lukumäärän jatkuva lisääntyminen tilikauden 2020 aikana tukee kasvua pitkällä aikavälillä, ja tästä johtuen yhtiö näkee kasvumahdollisuuksia maantieteellisesti kaikissa toimintamaissa. Yhtiö arvioi edelleen kasvattavansa omien liikkeidemme lukumäärää 25–35 liikkeellä raportointikauden 2021 aikana. Musti ei anna erillistä tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia listautumisen aikana annetuilla pitkän ajan taloudellisilla tavoitteillaan (2023 liikevaihto vähintään 350 MEUR eli CAGR väh. 9 % ja oikaistu EBITA-marginaali 10-12 %). Tilikauden 2020 toteutunut 15,3 %:n kasvu ja oikaistun EBITA-marginaalin nousu jo 10,5 %:iin kertovat yhtiön vahvasta etenemisestä suhteessa sen omiin tavoitteisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla