Next Games Q2 - käänne etenee oikein askelin
Next Gamesin aamulla julkaistu Q2-tulos oli kokonaisuudessaan pitkälti linjassa odotustemme kanssa. Liikevaihto alitti, mutta liikevoitto ylitti odotuksemme. Yhtiön liiketoiminnan käänne eteni Q2:lla suunnitelmien mukaan ja kassatilanne säilyi vakaana, mikä on positiivista. Yhtiöllä on nyt käänteen edettyä jälleen paremmat eväät neuvotella uudesta rahoituspaketista, jonka avulla yhtiö voisi jälleen keskittyä täysin uusiin pelijulkaisuihin nojaavaan kasvustrategiaansa. Yhtiön näkymien perusteella kuluvan vuoden kasvuennusteessamme on laskupainetta ja yhtiön liiketoimintamallin luonteesta johtuen myös lähivuosien kasvunäkymään liittyy merkittävää epävarmuutta.
Next Gamesin Q2-liikevaihto kasvoi 65 % 9,4 MEUR:oon, mutta laski edellisestä neljänneksestä 4 % (Q1’19: 9,8 MEUR). Liikevaihto jäi hieman 10,2 MEUR:n ennusteestamme. Kasvun ajurina vertailukauteen nähden toimi Q3’18:lla julkaistu Our World -peli, joka teki Q2:lla 5,2 MEUR:n bruttomyynnin, mikä oli linjassa odotuksiimme. No Man’s Land (NML) -pelin bruttomyynti oli 3,8 MEUR, mikä jäi odotuksistamme. Our Worldin DAU oli Q2:lla 155 tuhatta pelaajaa ja ARPDAU 0,37 euroa. NML:n DAU oli 190 tuhatta pelaajaa ja ARPDAU 0,22 euroa. Molempien pelien päivittäisten pelaajien lukumäärä laski edellisestä neljänneksestä, mutta ARPDAU parani etenkin Our Worldissa (Q2’19: 0,37 EUR vs. Q1’19: 0,26 EUR), missä yhtiö on kehittänyt mainostulomalliaan. Yhtiön mukaan pelin retentiossa (pelaajien pysyvyys) oli edelleen haasteita, jonka takia peliin tehtyjen markkinointipanostusten teho ei ole ollut yhtiön tavoitetasolla.
Q2-liikevoitto parani odotuksiamme enemmän ja oli -1,1 MEUR (ennuste: -1,6 MEUR). Oikaistu liiketulos oli linjassa odotuksiimme ollen -0,5 MEUR. Yhtiö on onnistuneesti toteuttanut kustannussäästöohjelmaansa ja esimerkiksi henkilöstökulujen määrä laski 21 % edellisestä neljänneksestä. Yhtiön kassa oli Q2:n lopussa 4,7 MEUR (Q1’19: 4,8 MEUR). Yhtiön tavoite kohti kassavirtaneutraalia tilannetta eteni Q2:lla suunnitelmien mukaan, mikä on positiivista. Yhtiö myös kertoi uusineensa onnistuneesti 5 MEUR:n tililimiittitakauksensa Q2:lla. Osana rahoitusvaihtoehtojen kokonaisarviointia, yhtiö neuvottelee luotontarjoajien kanssa tililimiitin uusista ehdoista. Arvioimme, että uudesta rahoitusjärjestelystä yhtiön uusiin pelijulkaisuihin nojaavana strategian toteuttamiseksi kuullaan vielä loppuvuoden aikana.
Näkymissään yhtiö kommentoi tavoittelevansa vuonna 2019 maltillista liikevaihdon kasvua vuoteen 2018 nähden, joka perustuu Our Worldin ja NML:n liikevaihdon pysymiseen suunnilleen nykyisellä tasolla. Odotimme ennen Q2-raporttia tänä vuonna noin 26 %:n kasvua, mihin sisältyi Blade Runner -pelin julkaisu Q4:llä ja NML:n ja Our Worldin liikevaihdon lievä piristyminen loppuvuotta kohti Q1:n tasoilta. Blade Runner peli oli edelleen 5 koemarkkinalla, kuten Q1:llä ja näkymien perusteella pelin julkaisu tapahtuu vasta vuonna 2020. Q2-raportin perusteella kasvuennusteissamme on laskupainetta, mutta toisaalta yhtiön Q2:lla hyvin edenneet kustannussäästöt kompensoivat tätä. Yhtiö on myös onnistunut uudistamaan toimintamalliaan ja yhtiöllä kehitysputkessaan esituotannossa olevan Stranger Things -pelin lisäksi 9 pelikonseptia/prototyyppiä, joista toki vain osa pääsee läpi testausprosessin ja julkaistaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille