Next Games Q4 perjantaina: Katseet tämän vuoden pelijulkaisuissa
Next Games raportoi Q4-tuloksensa perjantaina 28.2. klo 8.00. Raportissa huomio kiinnittyy erityisesti yhtiön näkymiin, sillä kuluva vuosi on yhtiölle kriittinen tulevien pelijulkaisujen määritellessä pitkälti yhtiön suunnan. Yhtiön on onnistuttava tulevissa pelijulkaisuissa (Blade Runner Nexus ja Stranger Things) tai muuten yhtiön osakeannin myötä vahvistunut kassatilanne (22.10.2019: 10,3 MEUR) alkaa heikentyä melko nopeasti vuoden loppua kohti mentäessä. Potentiaali on huomattava, jos yhtiön seuraavat askeleet osuvat kohdalleen, mutta mielestämme riskit painavat vaakakupissa tällä hetkellä tuottopotentiaalia enemmän.
Next Games päivitti näkymiään joulukuussa kerrottuaan samalla Blade Runner Nexus -pelin lykkääntymisestä vuodelle 2020 ja arvioi vuoden 2019 liikevaihtonsa pysyvän noin vuoden 2018 tasolla (35,2 MEUR). Ennusteemme on linjassa näkymien kanssa ja odotamme siten Q4-liikevaihdon laskeneen 28 % 8,2 MEUR:oon. Liikevaihdon laskun taustalla on arviomme mukaan sekä Our World -pelin että NML:n vertailukaudesta laskenut liikevaihto. Edelliseen neljännekseen nähden (Q3’19: 7,8 MEUR) odotamme liikevaihdon kasvaneen maltillisesti, sillä loppuvuosi on mobiilipeliyhtiöille tyypillisesti kausiluonteisesti vahvempi.
Ennustamme Q4-liikevoiton heikentyneen hieman vertailukaudesta ja olleen -1,8 MEUR (Q4’18: -1,6 MEUR). Olemme sisällyttäneet liikevoittoennusteeseen yhtiön Q4:llä toteutuneen osakeannin kustannukset (0,4 MEUR) ja tästä oikaistuna odotamme operatiivisen liiketappion pienentyneen hieman yhtiön alkuvuodesta toteuttamien kustannussäästöjen ansiosta. Next Gamesin nykyisten pelien liikevaihto ei riitä kannattelemaan yhtiön kulurakennetta ja uusia kassavirtaa tuottavia pelejä on saatava markkinoille, jotta yhtiön pidemmän aikavälin tavoite kassavirtaneutraalista tilanteesta toteutuisi.
Q4-raportissa huomio kiinnittyy erityisesti Next Gamesin kuluvan vuoden näkymiin, joiden pitäisi ennakoida liikevaihdon osalta selvää kasvua, sillä yhtiön tuotekehitysputkessa tälle vuodelle on ajoittumassa sekä Blade Runner Nexus että Stranger Things -pelien julkaisut. Ennusteemme ennen Q4-raporttia odottaa vuoden 2020 liikevaihdon kasvavan 20 % 42,4 MEUR:oon. Pelien julkaisu ja liikevaihdon kasvattaminen vaatii panostuksia markkinointiin ja käyttäjähankintaan, jonka vuoksi emme odota kasvun näkyvän vielä erityisesti kannattavuudessa (2020e EBIT: -4,7 MEUR). Kuluvan vuoden kasvun ja kannattavuuden yhdistelmä on pitkälti kiinni siitä, miten voimakkaita panostuksia yhtiö tulevien pelien julkaisun yhteydessä päättää tehdä. Näihin asioihin haetaan askelmerkkejä Q4-raportista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille