Nokian Renkaat: Continentalin CMD:ssä tuttuja strategisia kuvioita ja pitkän aikavälin tutkintalinjoja
Nokian Renkaiden kilpailija ja maailman neljänneksi suurin rengasvalmistaja Continental järjesti maanantaina Tires-liiketoimintayksikkönsä CMD-tilaisuuden. Päivän kantavana ajatuksena oli viitoittaa liiketoimintayksiköiden nykyisiä operaatioita sekä vuoteen 2030 ulottavaa visiota ja strategiaa. Tätä mukaillen esitysten painopisteet olivat hyvin vahvasti Tires-liiketoimintayksikön nykyisissä rakenteissa, keskeisimmissä vahvuuksissa sekä pidemmän aikavälin liiketoimintamahdollisuuksissa. Nokian Renkaiden ja koko toimialan kannalta tilaisuuden keskeisin anti löytyikin mielestämme Continentalin strategisista prioriteeteista ja niiden mahdollisista vaikutuksista sekä kilpailukentän että toimialan rakenteeseen.
Continentalin johdon mukaan Tires-liiketoimintayksikön keskeisimpiä vahvuuksia ovat tehokkaasti toimiva globaali tuotanto- ja jakeluverkosto (mm. tuotannon korkea automaatioaste ja jakeluteiden varastonhallinta), tämän kautta saavutettavissa olevat mittakaavaedut, hyvä bränditunnettuus sekä markkina-asema premium-segmenteissä. Contintentalin tuotantoverkosto koostuu tällä hetkellä 20 tuotantolaitoksesta, joista kahdeksan on yhtiön terminologiassa megatehtaita. Megatehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on yli 100 kilotonnia. Koko liiketoimintayksikön tuotannosta nämä tehtaat vastaavat yli 80 %, mikä tuo raaka-aineintensiiviseen ja suuruuden ekonomian hallitsemaan toimintaan tiettyjä hankintapohjaisia kustannusetuja.
Tämän teollisen logiikan pohjalta yhtiö on viimeisen viiden vuoden aikana myös uudelleenjärjestellyt tuotantorakennettaan sulkemalla pieniä ja matalamman kasvupotentiaalin alueella sijaitseva yksiköitä sekä tekemällä useita greenfield-investointeja kasvustrategiansa mukaisille painopistealueille. Konkretian tasolla tämä on tarkoittanut sitä, että Euroopan tuotantokapasiteettia on leikattu, kun taas Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan sitä on lisätty merkittävästi.
Nokian Renkaiden ja toimialan kilpailudynamiikan kannalta investoinnit juuri Pohjois-Amerikkaan ovat olennaisia, sillä huonossa skenaariossa kumulatiiviset kapasiteetti-investoinnit voisivat johtaa pidempiaikaisiin ylitarjontatilanteisiin ja sitä kautta kilpailutilanteen kiristymiseen. Continentalin omissa kommenteissa tälle skenaariolle ei kuitenkaan annettu olennaista painoa, mikä arviomme mukaan kielii ainakin toistaiseksi oikeassa tasapainossa olevasta markkinatilanteesta.
Tuotetasolla Continentalin kasvustrategian kärki on viime vuosina ollut ja tulee johdon kommenttien mukaan myös tulevina vuosina olemaan tuoteartikkelien määrän kasvattaminen ja uusien tuotteiden lanseeraaminen erityisesti korkeamman vannekoon (> 18”) segmenteissä. Uusien tuotelanseerausten kaupallinen logiikka on järkevä, sillä näiden hintapisteet ja siten kateprofiilit ovat tyypillisesti jo pitempään myynnissä olleita tuotteita korkeammat. Myös Nokian Renkaiden kasvustrategiassa uusien tuotteiden kehitys ja lanseeraus on avainroolissa juuri edellä mainitun syyn seurauksena.
Globaali rengasmarkkina on kuitenkin hyvin kilpailtu toimiala ja pelkillä tuotelanseerauksilla onkin arviomme mukaan hyvin vaikea kuroa etumatkaa suhteessa muihin toimijoihin. Tätä heijastellen uusien tuotteiden kaupallista menestystä määrittää pitkälti myös jakelukanaviin liitännäiset tekijät kuten varastonhallinta, saatavuus ja ulosmyyntiprosessit. Näitä elementtejä Continental kommentoi painottavansa pääoman allokoinnissaan ja etsivänsä houkuttelevia investointialueita erityisesti digitalisaatio- ja automaatiokulmilla.
Continentalin esittämistä pidemmän aikavälin liiketoimintamahdollisuuksista mielenkiintoisin oli mielestämme integroidun palvelumallin konsepti. Tässä toimintamallissa Continental pyrkii pitkällä aikavälillä rakentamaan perinteisen rengasmyynnin ympärille useiden arvoa luovien lisä- ja tukipalveluiden verkoston (mm. ajoneuvojen huolto) ja näiden myötä pitämään asiakkaan tiukemmin oman infrastruktuurinsa sisällä. Arvoketjun kautta ajateltuna tämä tarkoittaa sitä, että yhtiöllä on hallussaan huomattavasti pelkkää perinteistä valmista ja jakele -mallia leveämpi lohko, mikä puolestaan mahdollistaa paperilla parempikatteisiin liikevaihtovirtoihin yltämisen.
Tällä hetkellä integroidun palvelumallin tuomat liikevaihtovirrat ovat Continentalin mittakaavassa kuitenkin vielä pieniä ja painottuvat lähes täysin suurivolyymisen kuluttajamarkkinan ulkopuolelle. Continentalin tarkempien kommenttien mukaan integroidun palvelumallin todellinen läpilyönti kuluttajamarkkinassa vaatiikin taakseen aikaa sekä onnistuneita investointeja palveluverkostoon, sen työkaluihin ja brändiuskollisuuden vahvistamiseen. Näin ollen ainakaan keskipitkällä aikavälillä emme pidä todennäköisenä, että tämänkaltaiset tuoreet liiketoimintamallit muuttaisivat olennaisesti rengasmarkkinan kilpailutilannetta ja Nokian Renkaiden asemaa sen sisällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 353,9 | 1 477,9 |
kasvu-% | −0,64 % | −14,60 % | 9,16 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 193,0 | 300,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 14,25 % | 20,30 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 1,06 | 1,68 |
Osinko | 1,14 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 4,45 % | 14,31 % | 15,42 % |
P/E (oik.) | 14,23 | 8,60 | 5,40 |
EV/EBITDA | 8,16 | 4,30 | 2,80 |